Sauna – Sejauh mana ia membantu kuruskan badan…

Lately ni aku cam tak terurus sket… tak sempat nak pilih topic yg best utk dibincangkan… so hari ni aku dah jumpa topik yang aku rasakan sesuai, plus sememangnya inilah aktiviti baru yang aku lakukan… biasanya dalam seminggu aku pilih utk berada di dalam sauna lebih kurang 15-20 minit.. bergantung pada faktor masa aku pada hari tersebut…

tapi sauna tak pernah aku jadikan sebagai aktiviti utama kat gym sbb bagi aku, the best workout still dgn buat cardio n weight… cuma melalui pembacaan aku, ramai yg suggest masuk sauna utk maintain berat… honestly kadang2 aku mmg risau berat aku naik balik… so salah satu cara atau langkah yang boleh aku usahakan ialah dengan pergi sauna… kira macam tambahan kepada senaman gym(cardio & weight)…. lagipun ada few thigs yang buat aku kurang selesa dok dalam sauna lama2.. rasa2nya u guys tau what i mean kannn?

nak tau kebaikan sauna?

Keluarkan Toksin dari tubuh
Peluh yg keluar semasa berada dalam sauna bukan xda makna.heheh Seperti yg kita tau, pori-pori yg membesar dan mengeluarkan peluh itulah akan mencantikkan kulit. Tapi yg turut turut keluar dgn peluh ialah toksin yg ada dalam tubuh kita. Kesannya kulit akan menjadi cerah & bersih.

Meningkatkan metabolisme
Bagi kesihatan tubuh, sauna akan meningkatkan degupan jantung antara 50-75% dalam masa 20 minit. So dengan kadar metabolisme tubuh, sauna akan membantu meningkatkannya hingga 20%. Dengan ini, tubuh dapat membakar kalori lebih banyak dan kesannya bertahan hingga 3 jam kemudiannya. Satu sesi sauna membakar kalori sebanyak 600 kalori!! banyak tu!!!

Kurangkan stress
Faktor inilah yang menyebabkan ramai yang memilih aktiviti sauna bila berasa stress. Biasanya, bila selesai melakukan aktiviti sauna, fikiran akan lbh tenang. Stress dan kerisauan boleh dikurangkan denga sauna hingga membuatkan fikiran lebih damai.. it is not hilangakan tetapi mengurangkan… jgn salah paham..🙂

Sembuhkan masalah kulit
Panas ruang sauna yg biasanya antara 60-105°C akan menyebabkan pembuluh darah melebar dan tekanan darah meningkat. Hasilnya kulit akan menjadi sihat. Selain itu, masalah kulit seperti jerawat juga boleh dirawat. Sebabnya, wap panas sauna akan melembutkan jerawat sekaligus mempercepatkan proses penyembuhannya.

Membunuh bakteria & virusMandi peluh melalui sauna akan membuat otot-otot tubuh berehat dan membolehkannya me‘nyah‘ toksin penyebab rasa letih setelah seharian melakukan aktiviti. Aliran darah yang semakin cepat membantu proses perbaiki sel otot. Selain itu proses pemanasansuhu tubuh ini juga bermanfaat untuk membunuh sel bakteria dan virus; meningkatkan kemampuan tubuh mengeluarkan racun sekaligus meningkatkan sistem imunisasi tubuh.

so bila dah tau kebaikan sauna ni.. tak salah kita cuba pun… dan yang paling penting.. jagalah pemakanan harian kita.. jangan laa bila p sauna, p gym.. tapi makan tak hengattt… kalo camtu.. forever pun tak kurus kott…

daaaa

1 Komen

  1. Mohd Azmi said,

    16 Mac 2009 pada 5:06 pm

    terima kasih atas tips2 yg berguna, really helpful.


Tinggalkan Jawapan

