Aktiviti Percuma Di Bangkok

Dalam posting-posting sebelum ni Hafiz ada share pengalaman di Bangkok. Ramai juga yang bertanya apa yang boleh di buat di Bangkok kalau ada budget yang terhad. Biasalah kadang2 bukan soal tentang tak mampu tetapi lebih kepada kenapa perlu berbelanja lebih jika boleh jimat. Ada juga yang lebih suka menggunakan wang untuk makan/shopping. Jadi kali ni Hafiz nak share dengan korang apa yang korang boleh buat secara percuma di Bangkok.

1. Chatuchak Market

chatuchak-bangkok.jpg

Merupakan antara tarikan utama semua pengunjung ke Bangkok ni. Tiada bayaran yang dikenakan untuk memasuki pasar ini. Tapi kalau korang dah lupa diri membeli belah tu, janganlah lupa bayar. Tengok-tengok adalah percuma.hehe

Chatuchak Market ni dibuka setiap Sabtu & Ahad. Pasar ini menempatken lebih dari 5000 gerai. Jadi tidak hairanlah kalau ia di katakan pasar terbesar didunia. Dari gerai yang menjual baju, aksesori, lukisan, buku dan banyak lagi. Kalau korang lapar, bolehlah cari kedai2 makanan halal yang ada disini.

2. Jalan-jalan di Lumphini Park

lumpini-park.jpg
photo credit : http://learnthaiwithmod.com

Kalau hotel/hostel korang disekitar Silom tu, boleh lah korang jalan kaki ke Lumphini Park ni. Biasanya setiap pagi ramai yang akan jogging & bersenam disini. Ada open air gym juga di dalam Lumpini Park ni. Apa yang menarik kalau korang berada disini pada jam 9 pagi, korang kena lah join orang tempatan berhenti mendengar lagu kebangsaan mereka. Ianya merupakan rutin setiap hari di sini.

Sedikit sejarah Lumpini Park ni, nama nya di ambil sempena tempat kelahiran Lord Buddha di Nepal. Di buka pada sekitar 1920an.

3. Chinatown(Yaowarat Road)

yaowarat-road-at-night-best-bustling-place-in-chinatown-bangkok
photo credit : livingnomads.com

Merupakan antara kawasan terawal di Bangkok. Di buka pada 1780an. Merupakan pusat perdagangan komuniti Cina pada masa itu. Sehingga hari ni Chinatown memang sesak dengan pelbagai jenis kedai. Terkenal juga dikalangan penggemar fabric dari seluruh dunia kerana korang boleh dapatkan pelbagai jenis kain dengan harga yang amat berpatutan. Selain kain, korang boleh cari barangan antik, permainan, alat muzik & banyak lagi.

Apa yang paling menarik di Chinatown ni ialah terdapat banyak bangunan-bangunan yang bersejarah.

4. Asiatique

chatuchak
photo credit : bangkok.com

Ada yang kata Asiatique ni macam Chatuchak versi malam. Walaupun kawasannya tidak lah sebesar Chatuchak, tapi ianya tetap menjadi tumpuan ramai. Mungkin sebab ianya di buka setiap hari dan lokasi yang terletak di tebing sungai juga menjadikan ianya antara tarikan utama pengunjung ke Bangkok. Untuk ke Asiatique ni korang boleh naik shuttle boat yang terletak di Saphan Thaksin BTS. Tiada sebarang caj untuk shuttle boat & masuk ke dalam Asiatique juga adalah percuma

Sebenarnya ada banyak lagi yang boleh buat secara percuma tapi 4 yang Hafiz senaraikan ni,  Hafiz rasa paling bersesuaian untuk korang buat dalam tempoh 3 – 4 hari percutian korang.

 

 

Kenali Ulam-Ulam Yang Baik Untuk Kesihatan

Ulam merupakan antara makanan yang cukup sinonim dengan pemakanan harian kita. Selain khasiat2nya yang sering kita dengar tetapi ada juga yang makan sebab nak cantik.

Jom kita kenali ulam-ulam ni dan khasiatya:

  1. Daun Pegaga

Pegaga-Cina.jpeg

Nama saintifik bagi daun pegaga ini ialah Centella asiatica. Ulam ini mudah ditanam kerana sifatnya yang menyerap air, terutamanya di kawasan tropika yang terbuka di padang rumput, kebun, ladang, tepi jalan dan sebagainya.

Daun pegaga kaya dengan pelbagai zat makanan seperti protein, gentian, zat besi, vitamin A dan C. Kerana khasiat yang banyak ini, pegaga dikatakan boleh merawat parut, masalah selulit wanita, merangsang peredaran darah dan menjadi agen antipenuaan.

Daun pegaga boleh dimakan begitu saja, direbus, dikisar menjadi air minuman dan disapu pada kulit. Apabila disapukan pada kulit, sifat antibakteria, antikuman dan antiradang yang ada pada pegaga dapat mempercepatkan pemulihan luka dengan merawat tisu yang rosak dan mengurangkan parut.

Amalan meminumnya dikatakan mampu menjadikan wajah kelihatan awet muda kerana ia membantu menyuburkan kulit, rambut dan kuku. Ini kerana ia menyokong pembentukan kolagen sekaligus mengurangkan masalah parut atau regangan kulit.

Daun pegaga juga boleh meningkatkan daya ingatan dan mengurangkan paras glukos dan kolesterol. Ini terbukti melalui hasil kajian dari Prof Dr Suhaila Mohamed, profesor di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kajian ini telah dilakukan di kalangan lelaki dan wanita dalam lingkungan usia 35 hingga 55 tahun.

  1. Ulam raja

ulam-raja-3

Ulam raja atau nama saintifiknya cosmos caudatus tumbuh meliar dan dijadikan sebagai tanaman hiasan kerana bunganya yang cantik. Rata-rata menjadikan ulam raja sebagai makanan sampingan, sama ada dimakan begitu sahaja atau dicicah bersama sambal belacan.

Ulam raja ni ada dua jenis, ada yang boleh dimakan dan ada juga yang hanya dijadikan hiasan. Dua-dua tu memang sama je rupa dia, tapi berlainan rasa dan bau. Dan korang jangan pulak confuse antara ulam raja dengan pokok ‘Rumpai Miang Mexico’. Bentuk daunnya hampir serupa dengan ulam raja tapi korang boleh bezakan dengan melihat bunga pada masing-masing. Kesan kalau korang tersentuh pokok ni boleh menyebabkan alahan teruk kepada kulit terutamanya bagi kanak-kanak sebab pokok ni mempunyai miang iaitu bahan kimia parthenin, hymenin dan ambrosin. Nama pun dah miang, so hati-hati lah ya!

Antara khasiat ulam raja adalah mampu merawat diabetes mellitus type 2 berdasarkan kajian yang dibuat oleh penyelidik dari UPM. Selain itu, ulam raja juga mampu menambahkan kandungan oksigen dalam darah, sekaligus melancarkan peredaran darah dan memberi keanjalan kepada kulit.

Malah klorofil yang diekstrak daripada daun ulam raja mengandungi pelbagai jenis bahan kimia semulajadi, dan dapat membantutkan aktiviti bakteria pembawa penyakit seperti E.coli.

  1. Daun ceylon/selom

daunselom-300x185

Nama saintifik bagi daun selom ialah oenanthe javanica. Kat Malaysia, daun selom digunakan dalam masakan seperti laksa atau ada juga yang menggunakannya dalam Nasi Kerabu.

Daun selom juga dikenali sebagai Chinese celery di negara Barat kerana penggunaannya yang terkenal di kalangan orang Cina untuk tujuan perubatan. Berbeza dengan Western celery yang biasa kita tengok, daun selom mempunyai batang yang kecil dan rasa daun yang kuat berbanding Western celery yang mempunyai batang yang rangup dan rasa manis. Kedua-duanya kaya dengan vitamin A, B, C, D, zat besi dan potasium.

Dalam perubatan Cina, daun selom boleh mengubati demam kuning (jaundice), demam panas, melawas kencing, merawat sembelit dan membantu dalam meningkatkan selera makan. Kebiasaannya, daun selom dihidangkan dalam jus atau direndam dalam air panas dan diperah untuk mendapatkan jusnya. Ia kemudian dihidang panas-panas untuk diminum.

Daun selom atau Western celery juga sesuai untuk orang yang selalu stress. Orang stress ni biasanya sukar tidur (insomnia) dan selalu sakit-sakit kepala, berpunca daripada masalah organ dalaman iaitu hati. Mereka yang ada simptom ini digalakkan untuk amalkan makan celery dengan kerap ataupun amalkan minum secawan jus celery yang dicampur dengan susu. Ia dapat membantu menenangkan sistem saraf sekaligus memudahkan proses untuk korang tidur.

  1. Kacang botol

small_fa9a6bd6-30e9-40fb-858e-8e1dd19bac5e.jpg

Nama saintifik bagi kacang botol ialah Psophocarpus tetragonolobus. Khasiatnya termasuklah melambatkan penuaan, memastikan kandungan dalam keadaan sihat, membantu masalah penglihatan dan membantu dalam mengurangkan berat badan. So kacang botol ni sangatlah sesuai kepada korang-korang yang tengah diet tu sebab kandungan kalorinya yang rendah.

Vitamin C dalam kacang botol membantu mengelakkan penyakit jantung, strok dan kanser kerana kandungan antioksida yang sangat kuat. Vitamin A dia pulak membantu mengelakkan kerosakan DNA. Last sekali, vitamin B dia membantu meningkatkan tenaga sekaligus memberi mood yang baik.

Fiber sangat penting dalam imun sistem badan kita jadi dengan memakan kacang botol ia membolehkan pertumbuhan bakteria probiotik (bakteria baik) dalam kolon badan kita dan enzim hidup untuk meningkatkan kesihatan badan. Kacang botol juga mengandungi kalsium dan fosforus untuk membantu pembentukan tulang yang kuat.

Kacang botol boleh dimakan mentah, direbus, ataupun dicelur. Kebiasaan di Malaysia, kacang botol dimakan bersama sambal belacan dan nasi.

Tips for Perfect Bakes by Paul Hollywood

paulhollywoodbakeoff-630x454.jpg
photo credit : independant.co.uk

Here are some of top tips by Paul Hollywood to ensure your bakes are perfect every time.

Lighter crusts

For a better crust, set your oven to around 220°C/425°F/Gas7 and leave a roasting tray in the bottom of the oven to heat up. When the oven reaches the right temperature and just as you put the bread in to bake, fill the tray with cold water. This creates a steam bath in the oven which helps the bread to have a lighter crust and prevents tearing.

Is your dough kneaded enough?

To check if your dough is kneaded enough, pull out a piece of dough between your hands. It should be able to stretch to 20cm without breaking.

Crunchy crusts

To give your crusts a lovely crunch, add a light coating of fine semolina to your dough.

 Sticky-hand syndrome

Use oil rather than flour on the table when kneading, as this will not alter the dough’s consistency and will prevent too much sticky-hand syndrome.

Warm the milk

When adding milk to dough, make sure that you warm it a little first. This is because the fat in the milk can slow down the action of the yeast slightly, and warming it balances this out.

Try a tin loaf first

When making bread for the first time, always use a tin so you can work on getting  your dough right. In the tin, the only way for the dough to go is up. Once you have got your dough right, then move on to free form loaves.

Keep salt and yeast apart

When mixing your ingredients during bread-making, always add the salt and yeast to opposite sides of the bowl as the salt can kill the yeast.

Blind baking

When blind baking, instead of buying ceramic beans you can simply use rice or lentils.

Don’t worry about using an airing cupboard

You don’t need to put rising dough in the airing cupboard or anywhere particularly warm in an attempt to speed things up. A slower rise gives more flavour to the bread.

Cara Untuk Menjimatkan Air Di Rumah

water flows from the tap to sink
Photo by Kaboompics .com on Pexels.com

Pernah tak korang bayangkan hiduo korang tanpa air? Tengah berus gigi tetiba takda air? Atau tengah mandi tetiba air berhenti? Susah kan? Macam ni lah yang akan berlaku pada masa akan datang jika kita secara berterusan membazir penggunaan air dalam kehidupan seharian kita. Setiap titisan air itu amatlah berharga. Cuma kita selalu ambil mudah sebab sehuingga ke hari ni bekalan air dirumah kita belum pernah terputus untuk jangka masa yang panjang. Kalau ada pun mungkin hanya beberapa jam atau paling teruk pun beberapa hari sahaja.

Dalam posting kali ni mungkin kita boleh nilai semula langkah2 kecil yang kita boleh mulakan hari ini. Jom kita tengok apa yang bleh kita buat di rumah untuk memulakannya.

1. Jangan guna air dari paip ketika basuh pinggan

cooking hands handwashing health
Photo by Burst on Pexels.com

Setiap kali lepas makan, kenalah pandai basuh pinggan yang dah digunakan. Tapi kena guna cara yang betul untuk elakkan pembaziran. Jangan guna air dari paip yang mengalir tanpa henti untuk membasuh pinggan. Sebaliknya sediakan satu besen berisi air. Ala yang macam kat kenduri-kenduri selalu kita nampak tu. Jimat pun jimat, mudah pun lagi mudah. Boleh basuh semua sekaligus.

2. Jangn mandi lama-lama sangat

black shower head switched on
Photo by Pixabay on Pexels.com

Ada orang yang boleh mencecah 20 minit. Tak salahkan untuk korang teliti membersihkan badan tetapi untuk menjimatkan air, apa kata selepas ini anda potong separuh masa anda mandi di bilik air. Kalau selama ini mandi setengah jam, cuba kurangkan jadi 15 minit sahaja. Ketahuilah korang tetap akan kekal wangi, jelita/kacak dan menawan sambil boleh berjimat dalam penggunaan air.

3. Basuh baju dengan muatan penuh

person adjusting control on front load clothes washer
Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Kadangkala ada yang terlebih rajin sampai baju kotor 2,3 helai pun dah nak masukkan dalam washing machine untuk dibasuh.. Sabarlah dulu ya. Simpan dulu baju kotor tue sampai betul-betul full untuk dibasuh dengan washing machine. 3 hari sekali basuh baju memang cantik. Jangan tetiap hari basuh. Membazir air.

4. Baiki paip air sekiranya bocor

Kalau korang nampak air menitis tanpa henti daripada paip, itu tandanya paip kita bocor. Tapi kadang-kadang ada yang buat bodoh je. Jangan korang ingat setakat menitis setitik dua macam tu, bukannya membazir apa pun. Sebenarnya bila korang tak baiki kebocoran ini, jumlah air yang menitis tersebut boleh mencecah 15 liter sehari. Banyakkan? Bila nampak je bocor, teruslah baiki atau dapatkan bantuan segera untuk membaikinya ya..

Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab untuk menjaga kesihatan alam sekitar kita….

Health Benefits of Warm Water

main-qimg-eaf12cf6b6555fea808472cc5b1f5c61
photo credit : quora.com

According to Ayurveda, all kinds of water are not absorbed at the same rate by the body. Regular water takes around 6 hours to get absorbed, whereas water which has been boiled, takes only half that time. What is interesting to note, is that Ayurveda does not insist that you have the boiled water hot. It says that boiling water for ten minutes enriches it with energy and stimulates agni which in turn helps digestion. The very properties of water are said to alter after boiling. It is said to be beneficial to sip on this water all through the day, reheating it is not required as the nature of the water is now warm. Water kept overnight loses these properties though. Boil fresh water every morning for best results.

1. Prevents constipation 

Intestinal movement is important to avoid bloating, abdominal pain and discomfort. Dr. Rupali Datta suggests that having warm water is great for internal ‘cleansing’. It regulates bowel movement and prevents constipation.

2. Great for glowing skin 

Drinking warm water raises your body’s temperature and helps release toxins. This detoxification, is great for glowing skin and unclogged pores.

3. Stimulates hunger 

Anju Sood, a Bengaluru based nutritionist elaborates, “When you have warm water, the body has to work harder to bring down its temperature. Thus, the metabolic system is kicked off.” This further triggers the mind to demand food and stimulates hunger.

4. Aids digestion 

Dr. Sood says that drinking warm water early in the morning helps boost liver and kidney functions. “If you ask a nutritionist what is the primary organ of the body, she will inevitably say it is the liver as all metabolism happens via the liver. Warm water plays a vital role in breaking down food substances and thus aids digestion.”

5. Helps clear out congestion 

Though avoiding cold water when you have a sore throat may largely be an Indian old wife’s tale (many parts of the world do not even recognize this concept), it is indisputable that warm water helps clear out congestion and soothes an aching throat. The water helps prevent phlegm accumulation too.

6. Pain relief from menstrual cramps 

Menstrual cramps can be quite painful for some. A warm water bottle pressed against your belly may be your favourite way to deal with period pain, but did you know that drinking warm water can help too? Studies suggest that drinking warm water increases blood circulation, which works as a pain reliving mechanism.

7. Prevents premature ageing

As mentioned above, warm water consumption removes toxins from the body, through sweat, bowel movement and unclogged pores. The presence of toxins in the body leads to premature ageing.

Source : food.ndtv.com

Kelebihan Minum Air Suam Setiap Pagi

mediabogorairputih-800x400.jpg
photo credit : semuril.com

Masih ramai yang belum tahu akan kebaikan mengamalkan minum air putih setiap hari selepas bangun dari  tidur. Air putih juga boleh memberikan banyak manfaat dan pengaruh besar buat tubuh badan. Sekiranya ini dijadikan amalan etiap hari, korang pasti akan sangat berpuas hati dengan perubahan yang berlaku pada tubuh badan . Menurut sumber seperti healthline.com, tabiat selalu minum air putih setiap pagi boleh membantu mempercepatkan penurunan berat badan.

Suhu air panas yang hendak diminum setiap hari hendaklah tidak melebihi 50 darjah celsius pada sebelum dan selepas makan. Kadar kehangatan air panas juga boleh memberikan penghadaman yang lancar dan ia juga boleh memecah molekul lemak dalam makanan serta membantu memanaskan saluran usus yang boleh mengurangkan dari terkena sembelit. Menurut laman Lifehack, jika mengamalkan minum air putih panas setiap hari boleh memberikan kepuasan yang tidak dapat dijangkakan.

1. Anti penuaan

meminum-air-putih_1.jpg

Semua manusia dimuka bumi ini sudah pasti tidak mahukan diri mereka kelihatan tua dari umur. Tahukah anda, kandungan toksin yang ada dalam badan juga boleh menjadi penyebab kesan penuaan akan terjadi lebih cepat dari sepatutnya.

Bila tubuh badan sudah terkumpul dengan racun, risiko terdedah dengan penyakit adalah sangat besar. Namun air panas juga boleh membersihkan kesan racun dalam badan dengan mudah dan cepat.

Bkan saja boleh menurunkan berat badan dengan cepat, malah amalan ini juga berfungsi bagi memperbaiki sel-sel kulit yang boleh menganjalkan lagi kulit.

2. Mengurangkan rasa sakit

cqbjz3qumgz1ghxdepqt.jpg

Ubat yang paling berkesan dan mujarab dalam mengurangkan kesakitan akibat mengalami kekejangan semasa datang haid adalah dengan minum air suam.

Air suam bukan saja boleh memberikan kelegaan pada otot abdomen malah ia juga boleh membantu mengurangkan kesakitan semasa haid.

Air suam juga bertindak sebagai ubat untuk semua jenis kekejangan ini kerana ia boleh meningkatkan peredaran kapiler serta membantu memberikan keselesaan pada otot-otok badan.

3. Membantu sistem penghadaman

01_hotwater_Surprising-Benefits-of-Drinking-Hot-Water_10126957-Baevskiy-Dmitry-760x506.jpg

Sekiranya korang mengamalkan minum air suam setiap pagi, ia boleh membantu merangsang sistem penghadaman dan membatu tubuh badan dalam menjalankann kerja pencernaan dengan lebih baik serta menghilangkan makanan.

4. Mengurangkan berat badan

Kerap mengamalkan minum air suam pada setiap hari adalah sangat terbukti berkesan. Air suam boleh meningkatkan suhu badan. Malah ianya juga memberi tindak balas bagi meningkatkan lagi sistem metabolisma dalam tubuh badan.

Aktiviti metabolik juga boleh meningkatkan keupayaan tubuh badan bagi membakar setiap kalori sepanjang hari.

benefits-of-honey-and-lemon-water.jpg
photo credit : dabur.com

Sekiranya korang selalu minum air suam dengan lemon, ia akan memudahkan sistem badan korang memecahkan tisu lemak badan.

Air suam yang dicampur dengan lemon juga boleh mengawal nafsu makan korang sebab ianya mengandungi serat pektin didalamnya.

Para Mestovas telah memberitahu pihak Harian Perubatan dan doktor juga mensarankan agar minum air suam setiap pagi dan rendamkan hirisan lemon yang kaya dengan kandungan polifenol ataupun dengan pengunaan teh merupakan pilihan yang terbaik bagi mengurangkan masalah radikal bebas dalam tubuh badan.

Seandainya korang sudah menjadikan rutin minum air suam setiap hari, ia merupakan pilihan yang tidak akan kecewa dan kesannya adalah sangat berbaloi untuk kesihatan.

Selamat mencuba…

Sultan Pahang Agong ke-16, Sultan Perak Timbalan Agong

Sumber : Harian Metro, 24 Jan 2019

bernama_sultan_abdullah_ahmad_shah_pahang_20190115_2.jpg
photo credit : bernama

SULTAN Pahang Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta’in Billah Shah hari ini dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong yang baharu bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 31 Januari 2019.

Pemilihan Seri Paduka Baginda dibuat pada Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-251 (Khas) di Istana Negara hari ini.

Baginda menggantikan Sultan Muhammad V yang meletak jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 berkuatkuasa 6 Januari lalu selepas memegang tampuk pemerintahan negara sejak 13 Disember 2016.

Mesyuarat tersebut turut memilih Sultan Perak Sultan Nazrin Shah sebagai Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi tempoh sama, menurut kenyataan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad hari ini.

Mesyuarat Khas Majlis Raja-Raja, yang dipengerusikan oleh Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin, dihadiri oleh semua Sultan dan Raja Melayu kecuali Kelantan.

Kenyataan itu menyebut menurut peruntukan Perenggan 3, Bahagian Pertama Jadual Ketiga Perlembagaan, keputusan Majlis Raja-Raja telah dikemukakan kepada kedua-dua Dewan Parlimen.

“YAB Perdana Menteri juga telah dimaklumkan,” kata Syed Danial.

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dalam kenyataan pada 7 Januari berkata Majlis Raja-Raja memutuskan istiadat melafaz sumpah jawatan dan menandatangani surat memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong baharu dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong ditetapkan pada 31 Januari ini.

4 Reasons Not to Skip Malaysia During Your Southeast Asia Trip

sky landmark clouds space
Photo by Zukiman Mohamad on Pexels.com

Malaysia is one of Southeast Asia’s forgotten paradises. Located in between Indonesia and Thailand, Malaysia has the same wild jungles and painfully pretty beaches. As much you enjoy the beaches, you don’t just visit Malaysia to lie on a beach. You will be blown away with the incredible culture experience. Made up of residents of Malay, Chinese & Indian, your visit to Malaysia is like visiting three places at a time.

Let’s see how to spend your money and time wisely.

If your only experience of a Southeast Asian city consists of walking down Khao San Road or Chatuchak Market in Bangkok, wedged between 40,000 sweaty tourists buying hemp caftans and tie-dyed beach dresses, then you haven’t experienced a Southeast Asian city properly. Kuala Lumpur is one of the most advanced cities in Asia, with amazing skyscrapers. From the twin tower of KLCC and KL Tower to name a few.

Visit to the Islands – Snorkeling or Diving

pulau-sipadan-sabah-tempat-menarik-di-sabah.jpg
Despites of what can you get in Bali or Phuket, there’s more option for you to chooese in Malaysia. Sipadan, Perhentian, Tioman and more. It has pretty much everything you could ask for: lush jungle & Blue Crush–like beaches. One of the best parts about a tropical vacation is exploring the tropical marine life. Malaysia has some of the best snorkeling and diving locations in the world and Tenggol Island is one of them. Located off the east coast, Tenggol and the surrounding islands are arguably some of the most naturally beautiful places on the planet. Getting there requires a 1.5 hour boat ride from the mainland, where tropical fish and teeny-tiny (incredibly harmless) reef sharks await.

Eat Your Way Through Penang

9294.jpg
photo credit : awesomepenang.com

Everyone in Malaysia will tell you to go to Penang for the food. To satisfy them—as well as eat your way through Malaysian cuisine, Penang should be on the top of your list. This is your chance to experience Malaysian hawker food at its best, Roti canai, assam laksa, satay, nasi lemak. If you’ve no idea what any of those words mean, google them..lol Throw caution to the wind and allow yourself to get lost in the wonderful world of Malaysian street food. Just make sure you save room for dessert.

 

Get Lost in the Jungle
Okay, don’t really get lost in the jungle, but you should go exploring the jungle. The island of Borneo (which is split between Malaysia, Brunei, and Indonesia) has one of the oldest rain forests on the planet, home to incredible species like the Bornean orang utan (which is endangered) and the adorable orange proboscis monkey. If you like to split your time between a bit of jungle trekking and away from hustle bustle of the city, make Gaya Island Resort) your base. You can explore the lush wilderness all day and sleep in an opulent suite located in a tropical mangrove, all night.

Hope this will help you to ease your visit to Malaysia.

20190213_154747_0000.png

Kalau Nak Bahagia, Berkawanlah Dengan Orang yang Berfikiran Positif!

keluarga-muslim
photo credit : ikimfm.my

Kalau Nak Bahagia, Berkawanlah Dengan Orang yang Berfikiran Positif…! Rasanya korang tahu tak  nak bezakan orang yang negatif dan yang positif dalam kehidupan harian? Biasanya yang negatif ini tak ada ribut dan angin tetiba ‘muncul’ konon nak menyelamatkan lah. Tetapi tanpa disedari dia sebar aura negatif dengan main kata -kata sinis untuk menjatuhkan emosi orang lain. Jom semak sikap negatif lain yang mungkin wujud dalam orang sekeliling kita atau mungkin ada dalam diri kita, yang mungkin boleh jugak kita memperbaiki diri sendiri. Berikut adalah sedikit perkongsian dari  Doktor Zubaidi Hj Ahmad.

1. Manipulator

master-manipulator-640x447-1

Selalu merendah-rendahkan orang lain dan menganggap dirinya orang yang paling kaya, hensem, pandai, bahagia dan sebaginya. Orang lain tidak berhak mendapat semua itu kecuali dia. Dia akan menggunakan kelemahan orang lain agar sentiasa dipandang tinggi.

2. Gossiper/ Mak cik bawang

main-4-696x343.jpg

Suka bercakap tentang orang. Dia akan bercakap perkara yang betul (mengumpat) tetapi dari sisi negatif, atau bercakap perkara yang dusta (menfitnah). Hatinya rasa puas bila orang sekeliling memandang buruk dan rendah pada orang yang benci.

3. Blammer

Sering menyalahkan orang lain terutama orang yang dia benci. Dia akan mencari salah walaupun sekecil kuman, dan akan membesarkannya sebesar gunung. Semua orang lain salah kecuali dia.

4. Complainer

Satu lagi ciri negatif iaitu selalu mengadu perkara yang kecil. Suka membandingkan dengan orang atau tempat yang dibanggakan. Orang ini akan compliant sesuatu yang tidak boleh dikawal, seperti hujan lebat, cuaca panas. Bila kita bersama orang negatif seperti ini, kita akan rasa panas, mahu marah saja. Malaikat rahmat akan lari jauh. Kita tidak tenang dan bahagia. Paling bahaya kalau perangai dia masuk ke dalam diri kita dan kita akan menjadi berperangai sama.

Semoga perkongsian ini mampu membantu kita ke arah yang lebih positif.

CARA UNTUK MENYELAMATKAN DIRI JIKA KERETA TERHUMBAN KE DALAM AIR

suvpenang.jpg
Sumber : mstar

 

Beberapa hari lepas kita digemparkan dengan berita mengenai kemalangan jalan raya membabitkan kereta Mazda CX-5 yang terbabas di Jambatan Pulau Pinang dan terhumban ke dalam laut.

Berdasarkan maklumat, usaha untuk menyelamatkan mangsa dan menaikkan kereta itu menggunakan bantuan kren.

Ini bukanlah kejadian pertama dimana dalam beberapa kes sebelum ini ada kemalangan kenderaan yang terhumban ke dalam sungai dan melibatkan kanak-kanak.

Pernah tak korang terfikir apa yang perlu dilakukan sekiranya kereta tercampak ke dalam air?

Dalam keadaan kelam kabut berdepan kereta yang sedang tenggelam, korang hanya mempunyai beberapa saat untuk bertindak dan menyelamatkan diri. Bagi korang yang tidak tahu apa perlu dilakukan, jom pelajari panduan asas keselamatan melalui video di bawah.

Paling penting korang tak boleh panik. (ya, diakui cakap memang senang)

Dua aspek penting dalam keadaan ini adalah waktu yang diambil untuk bertindak dan kepantasan untuk berbuat demikian. Untuk pengetahuan korang, sesebuah kereta tidak akan tenggelam dengan cepat. Ini bermakna ada sedikitbruang peluang untuk korang cuba menyelamatkan diri.

Perkara yang paling penting untuk korang ingat ialah untuk tidak sesekali membuka pintu kereta. Tekanan air yang kuat akan membuatkan korang lebih panik. Bukan itu saja, tindakan ini akan membuatkan lebih banyak air masuk dan akhirnya menyebabkan kereta anda tenggelam dengan lebih cepat.

Sebaliknya, cuba turunkan cermin tingkap, tanggalkan tali pinggang keledar dan berenang keluar(sebab itu lah setiap dari kita perlu untuk belajar berenang).

Foto: Tech Insider

Kalau korang mengambil masa terlalu lama untuk bertindak, tekanan air mungkin akan menekan cermin tingkap itu hingga ia tak boleh digerakkan langsung. Ini bermakna korang perlu pecahkan cermin itu. Cuba untuk TIDAK pecahkan cermin di hadapan kereta kerana ia telah dicipta untuk melawan impak kuat. Sebaliknya, sasarkan cermin tepi.

Gunakan kaki untuk tendang pada bahagian atas tingkap, ataupun tanggalkan tempat letak kepala di tempat duduk korang dan “cucuk” di bahagian bawah tingkap. Selepas memecahkan tingkap, cepat-cepat tarik nafas panjang dan berenang keluar menerusinya untuk ke permukaan air.

Foto: Gear Obsession

Selain itu, korang juga boleh menggunakan alat khas yang ada dijual di pasaran untuk memecahkan tingkap kereta. Andai kata kereta korang terbalik dan tali pinggang keledar kereta menyekat korang daripada bergerak, alat ini juga boleh memotong tali berkenaan.

Semoga menjadi panduan bersama jika berlaku kecemasan. Sila nyatakan pandangan atau tips yang boleh digunakan bersama di ruangan komen di bawah ya.

Sumber: Tech Insider