Tips for Perfect Bakes by Paul Hollywood

paulhollywoodbakeoff-630x454.jpg
photo credit : independant.co.uk

Here are some of top tips by Paul Hollywood to ensure your bakes are perfect every time.

Lighter crusts

For a better crust, set your oven to around 220°C/425°F/Gas7 and leave a roasting tray in the bottom of the oven to heat up. When the oven reaches the right temperature and just as you put the bread in to bake, fill the tray with cold water. This creates a steam bath in the oven which helps the bread to have a lighter crust and prevents tearing.

Is your dough kneaded enough?

To check if your dough is kneaded enough, pull out a piece of dough between your hands. It should be able to stretch to 20cm without breaking.

Crunchy crusts

To give your crusts a lovely crunch, add a light coating of fine semolina to your dough.

 Sticky-hand syndrome

Use oil rather than flour on the table when kneading, as this will not alter the dough’s consistency and will prevent too much sticky-hand syndrome.

Warm the milk

When adding milk to dough, make sure that you warm it a little first. This is because the fat in the milk can slow down the action of the yeast slightly, and warming it balances this out.

Try a tin loaf first

When making bread for the first time, always use a tin so you can work on getting  your dough right. In the tin, the only way for the dough to go is up. Once you have got your dough right, then move on to free form loaves.

Keep salt and yeast apart

When mixing your ingredients during bread-making, always add the salt and yeast to opposite sides of the bowl as the salt can kill the yeast.

Blind baking

When blind baking, instead of buying ceramic beans you can simply use rice or lentils.

Don’t worry about using an airing cupboard

You don’t need to put rising dough in the airing cupboard or anywhere particularly warm in an attempt to speed things up. A slower rise gives more flavour to the bread.

Cara Untuk Menjimatkan Air Di Rumah

water flows from the tap to sink
Photo by Kaboompics .com on Pexels.com

Pernah tak korang bayangkan hiduo korang tanpa air? Tengah berus gigi tetiba takda air? Atau tengah mandi tetiba air berhenti? Susah kan? Macam ni lah yang akan berlaku pada masa akan datang jika kita secara berterusan membazir penggunaan air dalam kehidupan seharian kita. Setiap titisan air itu amatlah berharga. Cuma kita selalu ambil mudah sebab sehuingga ke hari ni bekalan air dirumah kita belum pernah terputus untuk jangka masa yang panjang. Kalau ada pun mungkin hanya beberapa jam atau paling teruk pun beberapa hari sahaja.

Dalam posting kali ni mungkin kita boleh nilai semula langkah2 kecil yang kita boleh mulakan hari ini. Jom kita tengok apa yang bleh kita buat di rumah untuk memulakannya.

1. Jangan guna air dari paip ketika basuh pinggan

cooking hands handwashing health
Photo by Burst on Pexels.com

Setiap kali lepas makan, kenalah pandai basuh pinggan yang dah digunakan. Tapi kena guna cara yang betul untuk elakkan pembaziran. Jangan guna air dari paip yang mengalir tanpa henti untuk membasuh pinggan. Sebaliknya sediakan satu besen berisi air. Ala yang macam kat kenduri-kenduri selalu kita nampak tu. Jimat pun jimat, mudah pun lagi mudah. Boleh basuh semua sekaligus.

2. Jangn mandi lama-lama sangat

black shower head switched on
Photo by Pixabay on Pexels.com

Ada orang yang boleh mencecah 20 minit. Tak salahkan untuk korang teliti membersihkan badan tetapi untuk menjimatkan air, apa kata selepas ini anda potong separuh masa anda mandi di bilik air. Kalau selama ini mandi setengah jam, cuba kurangkan jadi 15 minit sahaja. Ketahuilah korang tetap akan kekal wangi, jelita/kacak dan menawan sambil boleh berjimat dalam penggunaan air.

3. Basuh baju dengan muatan penuh

person adjusting control on front load clothes washer
Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Kadangkala ada yang terlebih rajin sampai baju kotor 2,3 helai pun dah nak masukkan dalam washing machine untuk dibasuh.. Sabarlah dulu ya. Simpan dulu baju kotor tue sampai betul-betul full untuk dibasuh dengan washing machine. 3 hari sekali basuh baju memang cantik. Jangan tetiap hari basuh. Membazir air.

4. Baiki paip air sekiranya bocor

Kalau korang nampak air menitis tanpa henti daripada paip, itu tandanya paip kita bocor. Tapi kadang-kadang ada yang buat bodoh je. Jangan korang ingat setakat menitis setitik dua macam tu, bukannya membazir apa pun. Sebenarnya bila korang tak baiki kebocoran ini, jumlah air yang menitis tersebut boleh mencecah 15 liter sehari. Banyakkan? Bila nampak je bocor, teruslah baiki atau dapatkan bantuan segera untuk membaikinya ya..

Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab untuk menjaga kesihatan alam sekitar kita….