Malaysia Mendapat Tempat ke 3 Jumlah Pelancong Paling Ramai di Dunia….

nature clouds village skyscrapers
Photo by Zukiman Mohamad on Pexels.com

Buat warga KL sekalian, berdasarkan laporan tahunan dari World Travel Monitor, Malaysia dilihat tersenarai di tempat ke-3 sebagai tempat paling dilawati ppelancong. Kuala Lumpur dan Malaysia merupakan bandar dan negara paling banyak menjadi pilihan pelancong di Asia.

World Travel Monitor ini diterbitkan oleh perunding pelancongan di seluruh dunia IPK International. Ia ditugaskan untuk memantau jumlah perjalanan keluar & masuk setiap perjalanan di semua pasaran dunia.

Negara Jepun menjadi negara pertama paling banyak ditempah di Asia, diikuti Thailand tempat kedua dan Malaysia di tempat ketiga.

Apa yang sangat dibanggakan ialah bila Malaysia berjaya mengetepikan negara-negara lain seperti Hong Kong, Osaka, Taipei, Seoul, Singapura dan Bali.

Tahniah Malaysia.

Makanan Yang Baik Untuk Bantu Berhenti Merokok

close up photo of cigarette
Photo by Basil MK on Pexels.com

Korang percaya tak kalau Hafiz katakan ada makanan yang mampu membantu korang berhenti merokok? Kepada yang tak merokok, mungkin boleh kongsi ilmu ni dengan kawan2 yang tengah berusaha untuk berhenti merokok.

Secara umum kita sedia maklum yang merokok ni adalah sangat tidak baik untuk kesihatan. Bila kerajaan umumkan larangan merokok di tempat awam baru-baru ni ramai yang gelisah. Dalam posting ni Hafiz nak share serba sedikit petua yang korang boleh cuba dalam proses berhenti merokok ni.

Apa yang menariknya, petua ni mengatakan bahawa korang boleh berhenti merokok dengan makanan. Percaya tak? yang tu lepas baca ni korang kena lah cuba kan…

1. Bertih Jagung/Popcorn

perfect-popcorn-main
photo credit : twosisterscrafting.com

Tahukah anda, bertih jagung merupakan antara makanan yang sesuai untuk korang ambil kalau nak kurangkan keinginan merokok?

Ya, jangan ingat, kalau nak berhenti merokok anda kena makan sayur dan salad sahaja!

Korang mesti tertanya-tanya kenapa bertih jagung? Boleh ke bertih jagung ni hilangkan rasa nak merokok tu. Kebiasaan bila nak berhenti merokok ni, akan timbul perasaan untuk makan/mengunyah. Bukannya disebabkan lapar semata-mata. Korang cuma nak kunyah.

Oleh itu, bertih jagung merupakan snek paling sesuai untuk jadikan sebagai makanan kudapan. Kerangupan bertih jagung cukup untuk membuatkan korang tidak mencapai rokok. Tapi pastikanlah bertih jagung yang korang nak makan tu tidak disalut dengan salted caramel mahupun mentega. Jika tidak, memang bertambah gebulah korang nanti.hehehe

2. Epal

green-apples-with-one-red-apple.jpg
photo credit : google

Selain bertih jagung, buah-buahan adalah sangat baik & merupakan antara pilihan terbaik untuk mengurangkan keinginan untuk merokok. Dalam artikel ni Hafiz pilih buah Epal. Salah satu sebabnya kerana Epal ni mudah didapati dan harganya tidak terlalu mahal. Tak kisahlah epal hijau atau merah.

Epal, samada yang merah ataupun hijau, mempunyai tekstur yang rangup seperti bertih jagung. Kerangupan ini sesuai untuk memenuhi keinginan korang untuk mengunyah sesuatu. Taklah korang bosan nak makan bertih jagung setiap hari, betul tak? Membosankan betul!

Selain itu, buah-buahan juga dikatakan dapat membuat rasa dan bau rokok lebih kuat dan pahit.

3. Coklat Hitam

cacao-beans-and-dark-chocolate-30-weight-loss-tips-in-30-days-10-dark-chocolate-by-healthista.com_
photo credit : healthinsta.com

Kalau korang peminat coklat hitam, mesti korang suka bila tengok coklat hitam/dark chocolate ni dalam list kan. Bagi yang tidak tahu, coklat hitam sebenarnya kaya dengan pelbagai nutrien yang baik untuk kita seperti antioksida dan flavoid.

Antioksida adalah ejen yang membantu melawan radikal bebas dalam badan yang boleh menjadi barah. Flavoid pula merupakan metabolit tumbuhan yang menghasilkan antioksida.

Mesti korang terfikir bagaimana kedua-dua bahan ini dapat membantu korang berhenti atau mengurangkan kekerapan merokok?  Apabila merokok, kadar nikotin dalam badan yang tinggi akan membuatkan dopamin merembes keluar. Dopamin merupakan komponen kimia yang membuatkan korang berasa gembira.

Coklat hitam merupakan ejen rembesan dopamin semula jadi dan memberikan kesan yang sama seperti merokok. Daripada merokok, lebih baik korang makan coklat, betul tak?

4. Buah kering & kekacang

FotorCreatedP-7-686x600.jpg
photo credit : newwomanindia.com

Seperti yang dinyatakan dari awal tadi, apabila korang berhenti merokok, korang akan cepat berasa lapar & rasa sentiasa ingin mengunyah.

Oleh itu, korang perlukan sesuatu yang sihat dan mengenyangkan untuk dijadikan sebagai kudapan. Daripada makan makanan yang tidak sihat dan berlemak, buah-buahan kering & kekacang ialah pilihan yang lebih tepat kerana kaya dengan vitamin, mineral dan protein penting untuk badan.

Makan segenggam buah-buahan kering & kekacang dua atau tiga kali sehari dan perut korang kekal kenyang sambil pastikan mulut korang kekal sibuk.

Fikir Positif & Kuatkan Semangat

Pastinya ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan. Tetapi, apabila difikirkan balik, berhenti atau mengurangkan kekerapan merokok merupakan sesuatu yang baik, bukan sahaja untuk korang, malah untuk orang disekeliling juga.

Lagipun, semua makanan yang saya senaraikan di atas bukanlah makanan yang membosankan atau mahal, malah pada pendapat Hafiz, cukup menarik untuk dijadikan sebagai eksperimen dan melihat keberkesanan setiap bahan makanan tersebut dalam membantu korang mengawal rasa gian merokok.

 

Rakyat Malaysia Yang Ingin Memasuki Negara Eropah Wajib Memohon ETIAS Visa

pasprot.transformed.jpg
photo credit : bharian.com.my

Mulai 2021, rakyat Malaysia yang bercadang untuk ke Europe kenalah memohon ETIAS visa. ETIAS ni ialah European Travel Information and Authorization Systemyang bertujuan untuk memperbaiki semakan, mengawal sempadan serta melindungi warga Europe & pelawa/pelancong ke rantau itu.

Sehingga  2021, rakyat Malaysia yang bercadang bercuti di Eropah masih boleh berbuat demikian tanpa perlu memohon VISA untuk perjalanan kurang dari 90 hari. Selepas 2021, semuanya akan berubah bermakna korang perlulah memohon & membuat persediaan awal sebelum ke sana. Permohonan boleh dibuat secara dalam talian.

TIGA syarat kelayakan untuk Rakyat Malaysia membuat permohonan ialah:

  • Mempunyai pasport yang sah dan sekurang2nya 3 bulan dari tamat tempoh(upon arival)
  • Mempunyai email untuk menerima ETIAS visa
  • Memiliki kredit atau debit kad untuk membuat pembayaran ETIAS

Rakyat Malaysia juga dinasihatkan untuk sentiasa membawa pengenalan diri/passport kemana sahaja sepanjang perjalanan.

25b7

Proses Permohonan ETIAS untuk Rakyat Malaysia

Korang perlu lengkapkan :

  1. Butiran peribadi anda seperti nama, jantina, tarikh dan tempat kelahiran
  2. Alamat rumah
  3. Maklumat hubungan
  4. Kewarganegaraan
  5. Maklumat dokumen perjalanan

Bayaran juga perlu diselesaikan untuk melengkapkan proses permohonan ETIAS ni. Korang boleh guna kredit atau debit kad. Kos yang dikenakan ialah sebanyak 10 Euro.

Memasuki Zon Schengen dengan ETIAS untuk Rakyat Malaysia

20170725-g-suc-233-p-buoc-facebook-twitter-v-224-google-sua-doi-dieu-khoan-nguoi-d-249-ng-1.jpg

Dengan ETIAS Visa ni, rakyat Malaysia dibenarkan keluar dan masuk tanpa halangan diantara negara-negara di dalam Zon Schengen. Apa itu Zon Schengen? Zon Schengen ni ialah negara-negara di bawah EU yang membolehkan anda keluar masuk tanpa passport. Boleh klik link ini untuk maklumat mengenai Zon Schengen ni.

9546.png
Image from Etiaseurope

ETIAS Visa ni sah digunakan untuk 3 tahun atau sehingga tamat tempoh passport pemilik ETIAS Visa terabit. Bagi pasport yang tamat tempoh, korang perlulah membuat permohonan yang baru mengunakan pasport baru.

Jadi jika korang berhasrat nak ke Europe tanpa memeningkan kepala untuk memohon Visa, silalah buat perancangan secepat mungkin.

Gurun & Padang Pasir Paling Bahaya di Dunia

Dunia ini luas. Satu destinasi yang Hafiz agak teruja untuk jelajahi satu hari nanti ialah gurun atau padang pasir. Berdasarkan informasi yang Hafiz dapat melalu bacaan & rujukan di web Livescience.com & dailymail.com , Hafiz kongsikan sedikit maklumat & rujukan masa akan datang.

Gurun atau padang pasir ini sangat berbahaya kerana hampir mustahil untuk mendapatkan air. Kajian juga menunjukkan padang pasir juga adalah antara tempat yang paling sukar untuk manusia bertahan hidup.Untuk pengetahuan korang, terdapat padang pasir di bumi ini yang mempunyai cuaca lebih teruk daripada di Marikh.

Mari kita kenali 5 gurun dan padang pasir yang paling bahaya di dunia;

5. Gurun Kalahari – Botswana, Namibia dan Afrika Selatan

kalahari
photo credit : Dmitry

Kalahari berasal dari bahasa lisan ke-5 terbesar di Afrika Selatan, iaitu Setswana. Perkataan itu menekankan erti “tersangat dahaga” kepada padang pasir ini.

Merupakan gurun padang pasir yang menerima hujan terendah di Afrika Selatan iaitu kira-kira 100mm hujan setiap tahun. Keadaan cuaca di padang pasir ini  boleh menjadi tersangat panas sehinggakan tiada ruang untuk manusia bertahan di sini.

4. Gurun Arab – Yaman, Teluk Parsi, Oman, Jordan, Iraq

pcwT886wQ4.jpg

Gurun Arab adalah sangat luas dan terletak di Asia Barat. Dengan kawasan seluas 2.33 juta kilometer persegi dan padang pasir ini adalah yang ke-4 terbesar dan berbahaya di dunia.

Keadaan iklim di gurun ini juga agak pelik di mana suhu dapat bertukar dari tersangat panas kepada ais pada waktu malam. Disebabkan ini, benda-benda yang diperbuat daripada plastik akan hancur akibat perubahan cuaca yang drastik.

Apa yang menarik perhatian Hafiz mengenai gurun arab ini ialah terdapat haiwan yang boleh hidup dalam keadaan ekstrim ini. Antaranya termasuklah cicak ekor berduri, kucing pasir dan oryx yang begitu mudah bertahan hidup di sini.

Apa yang agak menakutkan ialah ada kes dimana berlakunya insiden pasir jerlus. Ada karavan dan manusia lenyap akibat bencana alam semulajadi ini.

3. Gurun Karakum – Turkmenistan

lubang-api-raksasa-di-jantung-gurun-karakum_20180420_101139.jpg
Sumber : Google

Gurun Karakum, yang terletak di Asia Tengah ini mempunyai kawasan seluas 350,000 kilometer persegi. Gurun ini juga dikenali sebagai “Kara-Kum”, yang merangkumi lebih daripada 70% kawasan Turkmenistan.

Gurun Karakum sangat jarang menerima hujan dengan hanya antara 70 dan 150 mm setiap tahun. Karakum juga telah menerima gelaran “Pintu Neraka” akibat daripada deposit minyak di rongga bawah tanah.

Kawah itu terbentuk selepas medan gas asli runtuh. Oleh kerana kehadiran gas metana di dalam kawah, api yang bernyala berterusan sejak 40 tahun yang lalu. Rongga bawah tanah dengan gas berbahaya mungkin boleh tersebar ke kawasan berdekatan yang mencetuskan kebimbangan bagi penduduk setempat.

2. Gurun Sahara – Algeria, Chad, Mesir, Libya, Mali, Mauritania, Morocco, Niger, Selatan Sahara, Sudan dan Tunisia

3-sahara.jpg

Gurun Sahara merupakan padang pasir ketiga terbesar di dunia selepas Antartika. Gelombang haba di sini boleh membuatkan sesiapa sahaja sesak nafas hanya dalam beberapa saat.

Jika dibandingkan dengan jumlah keluasan Amerika Syarikat, Gurun Sahara adalah 9.2 juta kilometer persegi lebih besar. Kalau korang rujuk peta dunia, korang akan dapat tengok bahawa lebih separuh bahagian Amerika Utara boleh dilitupi oleh Gurun Sahara.

1. Gurun Atacama – Chile

TIRTO_1985iStock-627983612_ratio-16x9.JPG
photo credit : tirto.id

Gurun Atacama dianggap sebagai padang pasir yang paling berbahaya di dunia. Merupakan gurun yang paling kering di dunia dan adalah mustahil untuk mendapatkan setitis air dari mana-mana bahagian di padang pasir ini.

Terletak di Amerika Selatan, padang pasir ini tidak menerima hujan sepenuhnya antara tahun 1570 dan 1971. Padang pasir ini merupakan tanah paling kering selama lebih dari 200 tahun yang lalu.

Keadaan atmosfera dan cuaca di sini adalah setanding dengan Marikh dan kadang-kala ia melepasi tahap itu. Gurun Atacama juga digunakan untuk menguji prasyarat bagi misi Marikh oleh NASA.

Selepas membuat bacaan tentang gurun-gurun ini, mungkin boleh lupakan hasrat untuk ke gurun ini…

 

Langkah Perlu di Ambil Bila Berlaku Kemalangan di Thailand

crowded street with cars passing by
Photo by suzukii xingfu on Pexels.com

Untuk panduan pada korang yang nak travel ke Thailand menggunakan jalan darat seperti memandu atau berkonvoi, berikut Hafiz kongsikan sedikit panduan apa yang perlu lakukan sekiranya berlaku kemalangan.

1.Hubungi pihak polis & ambulans jika perlu(biasanya orang disekeliling akan membantu)

2.Hubungi Konsulat Malaysia di Songkhla atau Kedutaan Malaysia di Thailand untuk bantuan dokumentasi & nasihat undang-undang.

3.Hubungi Polis Pelancongan Thailand(1155) dan Tourist Assistance Centre (+6697-2483637) untuk bantuan jurubahasa & nasihat undang-undang.

4.Buat laporan polis dan jika perlu bantuan jurubahasa, minta Konsulat atau Kedutaan Malaysia membantu.

5. Jika mangsa atau anda perlu dihantar ke hospital, serahkan laporan polis atau polisi insurans di kaunter hospital untuk tindakan selanjutnya.

road people street smartphone
Photo by SplitShire on Pexels.com

Cara Untuk Meningkatkan Kadar Metabolisma

man carrying barbel
Photo by Victor Freitas on Pexels.com

Apa itu metabolisma? Metabolisma berasal dari perkataan Greek yang bermaksud perubahan atau transformasi. Metabolisma adalah fungsi automatik badan kita dalam mengawal suhu badan, kadar tenaga serta tahap kesukaran kita mengawal kadar berat badan. Kadar metabolisme pula berubah-ubah mengikut kadar usia, serta banyak dipengaruhi oleh gaya hidup dan kesihatan.

Bagaimana kita hendak mengetahui sama ada kita mempunyai kadar metabolisme yang rendah?  Jawapannya ialah sudah tentu boleh. Sekiranya korang sedang cuba menurunkan berat badan ataupun hanya untuk mengekalkan tahap kecergasan,  dengan meningkatkan metabolisme korang boleh membantu proses mencapai sasaran tersebut dengan lebih cepat.

Berikut merupakan langkah yang boleh kita lakukan untuk mempertingkatkannya:

Minum Air Secukupnya

Paling mudah tapi ramai yang abaikannya. ada juga bagi alasan malas nanti kerap buang air. Meminum 8 gelas air yang disyorkan oleh pakar pemakanan sebenarnya membantu tubuh anda untuk berfungsi pada tahap yang optimum.

Kalsium

Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh membuatkan hormon dalam badan korang berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Korang juga boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.

Tidur yang cukup

Tidur sekurang-kurang 7 atau 8 jam setiap malam penting untuk mengekalkan kadar metabolisma yang sihat. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. (Tidur yang berlebihan juga tidak baik dan mempunyai kesan yang sama). Cuba jadikan rutin tidur yang konsisten dan tidur dan bangun pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.

Jangan Stress

Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol merupakan hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. Melakukan senaman seperti yoga atau bermeditasi adalah contoh yang baik untuk membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

Makan

Healthy Eating
photo credit : healthseed.com

Makan dengan kerap dapat membantu. Perut kita akan bagi ‘signal’ seperti mula memulas dan berbunyi. Jika korang abaikan ‘signal’ ini, fungsi tubuh akan menurun dan anda mungkin akan memakan berlebihan pada waktu makan seterusnya. Pilihlah snek yang mempunyai kandungan fiber dan protin yang tinggi seperti buah-buahan, biskut berfiber tinggi atau dadih.

Cahaya Matahari

Matahari baik untuk kesihatan dan metabolism. Kajian menunjukkan bahawa menghabiskan masa yang lama di dalam persekitaran yang tertutup dan gelap mempunyai kesan fisiologi yang sama seperti apabila korang sedang tidur. Waktu terbaik untuk berada di luar adalah di antara jam 11 pagi dan 3 petang. Berehatlah sebentar dari tugas-tugas pejabat atau keluarlah dari rumah dan berjalan di luar. Selain daripada mendapatkan sedikit cahaya matahari korang juga akan menaikkan kadar jantung dan dapat menghirup udara yang segar.

Senaman Angkat Berat(weight training).

butt-exercises-for-men_48ar.jpg
photo credit : askmen.com

Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Meningkatkan otot di dalam tubuh dapat menaikkan kadar metabolisme asas (basal metabolic rate atau BMR) anda sehingga 40%. Korang tak perlulah angkat berat macam atlet bina badan. Menggunakan pemberat yang rendah dan melakukan bilangan ulangan yang tinggi juga terbukti dapat membina otot dan membakar lemak. Interval training atau latihan berkala adalah cara yang baik untuk mendapatkan kesan senaman yang maksimum sekiranya korang sibuk dan sukar mencari masa yang panjang untuk bersenam.

Pedas

Untuk korang yang suka memakan makanan yang pedas dan bercili, ini berita baiklah. Kandungan capsaicin di dalam cili mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas anda memakannya. Kalau korang perasan lepas makan makanan yang pedas ni korang mesti berpeluh kan?

 

 

 

Resepi Mudah Roti Jala & Kari Ayam

IMG_20180624_220732.jpg

Roti Jala, Roti Sorai, Roti Kirai atau apa saja yang korang biasa panggil untuk makanan istimewa ni. Roti jala ni memang antara favorite Hafiz. Sebenarnya penyediaan roti jala ni senang je cuma yang membuatkan ramai malas nak buat sebab agak memakan masa.

Dalam posting ni Hafiz nak share cara mudah untuk korang buat sendiri.

Roti Jala

Bahan bahan:
3 cawan tepung gandum
2 1/2 sudu besar minyak
1 biji telur
2 1/2 cawan susu segar/Santan
Secubit garam
Secubit serbuk kunyit / pewarna kuning

Kisar semua bahan di atas menggunakan blender dan boleh lah korang mula menjala.
Kari Ayam

Bahan bahan:
Isi ayam dalam 500g
2biji bawang besar – hiris
6 biji bawang putih – hiris
2 inci halia – hiris
10 sudu besar serbuk kari
1 kotak santan kotak
4 kotak air
2 biji kentang – potong kecil
Daun kari
Asam keping
Rempah kayu manis, bunga lawang, buah pelaga
Garam
Gula

Cara cara:
Panaskan minyak yang secukupnya. Tumis rempah 3 sekawan sehingga wangi dan bawang serta halia yang dihiris tadi.

Masukkan rempah kari dan dikacau rata sehingga wangi dan masukkan sedikit air.

Masukkan daun kari, isi ayam dan ubi kentang. Kacau rata sehingga ayam masak dan bahan tumisan pecah minyak.

Masukkan santan dan air. Masak sehingga kuah mendidih dan pekat dengan api perlahan. Masukkan garam, asam keping dan gula mengikut citarasa korang. Kemudian bolehlah tutup api.

Selamat mencuba…

Cara Meningkatkan Testosteron Secara Semulajadi

alexander-redl-185764-unsplash
photo credit : menstylefitness.com

Kita sering dengar ramai yang kata bila usia cecah 30 ni, metabolisma pun menurun. Apa yang korang faham tentang turunnya metabolisma ni? Untuk pengetahuan korang,  tahap metabolisma, otot dan mood dikawal oleh testosteron. Kebanyakan lelaki kehilangan kira-kira 1.5 peratus testosteron setiap tahun sebaik saja memasuki usia 30 tahun. Dalam perkongsian kali ni, Hafiz nak kongsi tip tingkatkan testosteron secara semulajadi.

testosterone-benefits-768x429.png
photo credit : rooshv.com

Vitamin D

1231326725489_2423785660053.jpg

Menurut kajian dari jurnal Hormone and Metabolic, vitamin D memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan tahap testosteron. Vitamin D boleh diperolehi melalui pemakanan mahupun terdedah kepada cahaya matahari. Tapi terdedah kepada cahaya matahari secara belebihan pula bakal mendedahkan korang kepada risiko kanser juga. Lakukan secara sederhana.

Angkat Berat

can-you-brighten-this-on-please-IMG_6328-copy
photo credit : health.spectator.co.uk

Selain pemakanan yang baik, bersenam secara konsisten pastinya mendatangkan banyak kebaikan terutama lelaki yang mempunyai tahap testosteron yang rendah.

KAJIAN 1993 MENDAPATI BERSENAM SEPERTI MELAKUKAN ANGKAT BERAT MEMBANTU MENINGKATKAN TAHAP TESTOSTERON DI DALAM DARAH DIIKUTI SENAMAN BIASA.

Ia bukan saja meningkatkan testosteron tetapi membentuk otot badan.

Tidur

sleeping-man anchor_0.jpg

Tidur yang cukup & berkualiti adalah sangat penting. Waktu tidur yang ideal bagi setiap individu mungkin berbeza tapi ada satu kajian yang mengatakan individu yang hanya tidur 5 jam sehari, boleh menyumbang kepada penurunan testosteron sebanyak 15%.

Walaupun ada yang mengatakan tidu 4 – 5 jam sudah mencukupi, namun kajian menunjukkan setiap individu memerlukan 7-10 waktu tidur setiap hari.

Masalah tekanan dan obesiti juga menjadi punca tahap testosteron menurun tanpa disedari. Jangan tunggu sehingga usia meningkat. Mulakan dari hari ni.

Rujukan :

https://www.healthline.com/nutrition/8-ways-to-boost-testosterone#section6