Apa Itu PKPB?

Apa yang perlu kita tahu tentang PKPB ni.

Photo by cottonbro on Pexels.com

PKPB telah diumumkan selama dua minggu di Selangor Putrajaya dan Kuala Lumpur bermula hari 14 Oktober 2020.

Berikut ialah aktiviti-aktiviti yang dilarang:

• Pergerakan keluar masuk/merentas daerah adalah tidak dibenarkan. Bagaimanapun bagi pekerja yang perlu merentas daerah, mereka perlu menunjukkan pas kerja atau surat kebenaran daripada majikan.

• Hanya 2 orang sahaja dari sebuah rumah dibenarkan keluar untuk membeli barangan keperluan.

• Semua sekolah, institusi pengajian tinggi, institut latihan kemahiran, tadika, taska, pusat tahfiz, taman-taman awam dan pusat rekreasi adalah ditutup.

• Masjid dan surau serta rumah ibadat bukan Islam adalah DITUTUP.• Semua aktiviti sukan, rekreasi, sosial dan budaya termasuk majlis perkahwinan dan pertunangan adalah TIDAK DIBENARKAN

• Pusat-pusat hiburan dan kelab malam juga TIDAK DIBENARKAN.Walaubagaimanapun, semua kegiatan ekonomi, industri dan perkilangan di Selangor, WP Kuala Lumpur dan Putrajaya masih dibenarkan beroperasi seperti biasa.

Senarai SOP lebih terperinci akan diumumkan oleh MKN dalam masa terdekat.

Kebaikan Minum Kopi Dalam Kehidupan Seharian

photo credit : sevenpie.com

Sedar atau tidak, budaya minum kopi ni dah wujud sekian lama dan lama di negara kita. Mungkin hari ni ada lebih banyak variasi berbanding 20 tahun lalu.

Latarbelakang kopi di Malaysia….

Sedikit sejarah kopi di Malaysia, ianya pertama kali diperkenalkan sewaktu pembukaan kedai-kedai ‘kopitiam’ (‘kopi’ diambil dari Bahasa Melayu dan ‘tiam’ bermaksud kedai dalam dialek Hokkien) bermula di zaman penjajahan British. Diawal pengenalan kopi di negara kita, kopi di Malaysia dipanggang dengan mentega dan gula sebelum ditambah dengan air mendidih melalui penapis kain. Jadi kopi yang ada dinegara kita pada masa itu adalah berbeza dengan kebanyakkan negara-negara di barat. Nanti dalam posting lain, Hafiz akan kongsi jenis-jenis kopi yang ada di dunia ni.

Kopi pada tahun 2020….

Photo by Burst on Pexels.com

Seperti yang kita semua sudah sedia maklum, sekarang ni ada pelbagai jenis kopi. Selain dari kopi tradisi yang kita ada dari dulu, budaya minum kopi yang dibru pun semakin berkembang disini dan tak lupa juga kopi segera 3 in 1. Tidak kiralah selera korang nak minum kopi jenis apa pun, samada di kedai kopi biasa, kedai-kedai kopitiam sehinggalah latte dengan lelehan caramel dan whipped cream sebagai penambah perasa kopi korang, rakyat Malaysia sememangnya gemarkan kopi! Secara purata, rakyat Malaysia meminum 2.5 cawan kopi setiap hari.

Persoalannya sekarang adalah adakah kopi memberikan kesan baik atau buruk kepada kita?

Sumber Kafein Utama

Kopi merupakan sumber utama untuk kafein, namun jumlah kafein sebenarnya berbeza dalam kopi yang anda minum; bermula dari hampir kosong sehingga lebih dari 500mg. Secara purata, secawan kopi mempunyai antara 95 – 180mg kafein.

Kebaikan Kafein

1. Bantu untuk kekal cergas

Satu cawan kopi biasa bukan sahaja mampu membantu korang kekal cergas tetapi juga boleh membuatkan minda kekal fokus. Kafein adalah perangsang psikoaktif yang meningkatkan kesedaran, perhatian, keupayaan untuk memberi tumpuan, dan meningkatkan tahap tenaga secara keseluruhan.

2. Meningkatkan Produktiviti

Kafein dikatakan mampu meningkatkan produktiviti seseoarang itu. Kafein dikenali sebagai penghalang reseptor untuk adenosin, satu kompaun di dalam otak yang menjadi punca keletihan dan mengantuk, oleh itu ianya mampu untuk meningkatkan prestasi fizikal dan mental. 

3. Menjadikan Emosi Lebih Baik

Satu kajian yang dilakukan oleh A. Nehlig menunjukkan bahawa pengambilan kafein secara berulang dalam kadar 75mg (bersamaan dengan 1 cawan kopi) boleh memberi kesan dalam perubahan emosi yang lebih baik. [1] Kajian juga menunjukkan kafein boleh membantu mengurangkan simptom kemurungan. [2]

[1] Nehlig A. (2010) Is Caffeine a Cognitive Enhancer?J Alzheimers Dis, 20(S1):85-94.

[2] Grosso G. et al. (2016) Coffee, tea, caffeine and risk of depression: a systematic review and dose-response meta-analysis of observational studies.Mol Nutr Food Res, 60(1):223-3.

Kopi Secara Berlebihan…

Berikut adalah kesan sampingan kalau korang minum kopi secara berlebihan:

  • Rasa gelisah dan gementar
  • Jantung berdebar-debar
  • Loya
  • Merasa bimbang secara tiba-tiba
  • Insomnia
  • Pening               
           

Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika anda mengalami simptom terlebih dos kafein yang serius.

Apakah yang dimaksudkan dengan KAFEIN?

Photo by Igor Haritanovich on Pexels.com

DECAF TIDAK SAMA DENGAN BEBAS KAFEIN

Kopi decaf masih mengandungi 3% kafein. Jumlahnya mungkin lebih kecil tetapi meminum 5 cawan kopi decaf atau lebih bersamaan dengan 1 cawan kopi berkafein biasa.

KOPI MEMBERI TINDAK BALAS YANG CEPAT

Bermula dengan secawan kopi pertama pada waktu pagi, kafein memasuki aliran darah dengan pantas. Satu cawan kopi mempunyai penyerapan kafein yang cepat ke dalam aliran darah di mana ianya mengambil masa lebih kurang 20 minit.

KESAN YANG BERBEZA

Daya penerimaan kafein biasanya bergantung kepada gaya hidup, metabolisme dan genetik korang. Jika metabolisme tubuh lebih tinggi, kafein yang terkandung di dalam kopi lebih cenderung untuk membuat korang berasa gelisah dan gementar. Mereka yang menderita penyakit darah tinggi, diabetes, masalah jantung, osteoporosis dan wanita hamil disarankan untuk mengelakkan atau mengurangkan pengambilan kafein.

MINUM KOPI SECARA BERPADA

Disebabkan kopi adalah minuman yang digemari ramai, kebarangkalian untuk orang berhenti meminumnya adalah rendah. Jadi, di sini Hafiz kongsikan 3 tips buat penggemar kopi untuk minum secara berpada.

1. Kawal pengambilan kopi

Pengambilan kopi secara sederhana adalah selamat, dan ianya boleh termasuk dalam sebahagian dari diet sihat oleh kebanyakan orang dewasa. Pengambilan kafein secara sederhana bersamaan dengan 400mg, atau 3 hingga 4 cawan kopi sehari. Untuk kesan yang lebih sihat korang disarankan mengambil kopi tanpa gula.

2. Tambah sedikit susu

Walaupun kopi hitam boleh merangsangan tenaga dengan pantas, menambah sedikit susu ke dalam kopi juga sebenarnya mempunyai beberapa manfaat kesihatan, seperti membantu pola tidur, keasidan dan pengambilan kalsium.

3. Pelbagaikan pengambilan kopi kepada teh

Terdapat beberapa manfaat kesihatan apabila korang bertukar daripada kopi ke teh sekali-sekala. Tidak seperti kopi yang boleh memberi kesan sampingan jika tidak meminumnya sehari, teh boleh membantu anda berasa lebih relaks sepanjang hari. Ianya juga mampu mengurangkan berat badan dan mengurangkan kadar kolesterol.

Photo by Valeriia Miller on Pexels.com

KESIMPULANNYA?

Persoalan adakah kopi baik atau buruk kepada kita ialah ambillah secara sederhana. Satu atau dua cawan kopi sehari boleh memberi anda manfaat kesihatan, tetapi pengambilan empat cawan atau lebih dalam sehari boleh memberi kesan negatif. Adalah lebih baik untuk mengambil kopi secara sederhana sambil memantau kesan kafein dan mengetahui had pengambilan yang sesuai dengan korang.

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Perintah Kawalan Pergerakan

face masks on white background
Photo by Polina Tankilevitch on Pexels.com

Seperti yang kita sedia maklum dengan keadaan Covid 19 yang semakin kritikal ni, kerajaan Malaysia dah umumkan untuk laksanakan Perintah Kawalan Pergerakan. Sebagai rakyat yang bertanggungjawab, apa yang kita perlu tahu tentang Perintah Kawalan Pergerakan ni.

  1. Larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai di seluruh negara termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya. Untuk menguatkuasakan larangan ini, semua rumah ibadat dan premis perniagaan hendaklah ditutup kecuali pasaraya, pasar awam, kedai runcit dan kedai serbaneka yang menjual barangan harian. Khusus untuk umat Islam, penangguhan semua aktiviti keagamaan di masjid dan surau termasuk Solat Jumaat adalah selaras dengan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Muzakarah Khas yang telah bersidang pada 15 March 2020.
  2. Sekatan menyeluruh semua perjalanan rakyat Malaysia ke luar negara.  Bagi yang baru pulang dari luar negara, mereka dikehendaki menjalani pemeriksaan kesihatan dan melakukan kuarantin secara sukarela selama 14 hari.
  3. Sekatan kemasukam semua pelancong asing ke dalam negara.
  4. Penutupan semua taska, sekolah kerajaan dan swasta termasuk sekolah berasrama penuh, sekolah antarabangsa, pusat tahfiz dan lain-lain institusi pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti.
  5. Penutupan semua institusi pendidikan tinggi(IPT) awam dan swasta serta institut latihan kemahiran di seluruh negara.
  6. Penutupan semua premis kerajaan dan swasta kecuali yang terlibat dengan perkhidmatan penting negara(essential services) iaitu air, elektrik, tenaga, telekomunikasi, pos, pengangkutan, pengairan, minyak, gas, bahan api, pelincir, penyiaran, kewangan, perbankan, kesihatan, farmasi, bomba, penjara, pelabuhan, lapangan terbang, keselamatan, pertahanan, pembersihan, peruncitan dan bekalan makanan.

cooking hands handwashing health
Photo by Burst on Pexels.com

Resepi Roti Putih Tanpa Menggunakan Mesin

IMG_20191115_110208_330.jpg

Kali ni Hafiz nak kongsikan resepi nak buat roti putih yang orang selalu kata susah nak buat ni. Sebenarnya resepi yang Hafiz nak kongsi dengan korang ni sangatlah mudah. Tak perlu gunakan mixer pun.

Resepi ni akan menghasilkan texture roti yang ringan dan tidak terlalu lembut. Sesuai untuk korang cicah dengan gulai atau pun buat toast. Memang sedap.

Selain dari rasa roti yang sedap ni, roti yang dibuat di rumah ni biasanya jauh lebih baik kerana tanpa bahan pengawet, shortening dan juga gula yang berlebihan.

Jom kita tengok bahan-bahan yang diperlukan:

375g tepung roti/tepung gandum
30g gula
1tsp garam
20g unsalted butter (room temperature)
1tsp instant dry yeast
240g susu kotak (sejuk)

Cara-cara penyediaan

  1. Campurkan tepung roti, gula, yeast dalam satu mangkuk besar dan gaulkan sampai sebati.
  2. Masukkan susu dan gaul rata. Bila dah agak sebati baru masukkan garam. Tujuan Hafiz masukkan garam kemudian ialah untuk mengelakkan garam tersebut mematikan yeast yang dah dimasukkan terlbih dahulu. Korang boleh mula gaul dengan menggunakan senduk kayu. Bila adunan dah sebati barulah boleh memulakan proses menggaul. Uli adunan sampai jadi doh. @ Kalau korang nak gunakan mixer kek (heavy duty) gunakan kelajuan perlahan dan kemudian sederhana. Hafiz gunakan level 2 je. Uli sampai adunan combine semua dan membentuk doh.
  3. Tambah butter, dan uli sampailah doh berkilat dan licin. Uli sampai la doh licin. Buat macam mak2 kita sental baju dulu tu. Tempoh masa tu bergantung. Kalau Hafiz, bila doh dah licin tu, terus bentukkan jadi bulat. Letak sedikit olive oil @ minyak sayuran di adunan/doh kita tu supaya tak melekat pada mangkuk.
  4. Proofkan doh (rehatkan untuk kembang) sampai saiz jadi 2 kali ganda. Beratnya lebih kurang 660gram.
  5. Bahagikan kepada 2 bahagian sama berat dan rehatkan 10 – 15 minit.
  6. Penyekkan doh dan buat bentuk segi empat. Kemudian lipat dan rollkan jadi macam bergulung sikit dan masukkan dalam loaf pan.
  7. Proofkan lagi 60 minit. Biasanya akan sampai atas penutup loaf pan tu.
  8. Tutup loaf pan dan bakar pada suhu 190C selama 30 minit.
  9. Bila dah sejuk baru lah potong ok. Kalau potong masa tengah panas, kadang2 roti tu akan pecah/berderai sikit….

IMG_20191115_110208_330.jpg

Selamat mencuba….

 

Simtom Koronavirus dan Cara Untuk Melindungi Diri

 

Mesti korang dah sedia maklum pasal Koronavirus ni kan. Kerajaan pun dah keluarkan arahan untuk berhati-hati atau menangguhkan perjalanan terutamanya ke negara yang berisiko ni.

Hafiz ringkaskan petikan dari Malaysiakini & Berita Harian untuk dijadikan rujukan panduan kita bersama. 🙂

Apa itu koronavirus dan di mana ia bermula?

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), wabak koronavirus dikesan selepas organisasi itu dimaklumkan terdapat beberapa kes radang paru-paru di bandar Wuhan, di wilayah Hubei, China.

WHO dalam laman sesawangnya berkata, pihak berkuasa China pada 7 Januari lalu mengesahkan Koronavirus yang baru dikenal pasti itu boleh tersebar daripada manusia kepada manusia.

Virus itu tidak sepadan dengan virus lain yang diketahui, dan mencetuskan kebimbangan kerana tidak banyak yang diketahui mengenai virus ini seperti tahap bahayanya dan bagaimana kesan jangkitannya terhadap manusia.

“Virus baru itu adalah koronavirus, yang merupakan keluarga yang termasuk selsema biasa, dan virus seperti Sars dan Mers,” katanya.

Virus baru ini buat sementara waktu dinamakan sebagai “2019-nCoV.”

Bagaimana Koronavirus memberi kesan kepada manusia?

Menurut WHO, koronavirus adalah keluarga besar virus yang menyebabkan penyakit daripada selesema biasa kepada penyakit yang lebih berbahaya seperti sindrom pernafasan akut teruk (Sars) dan sindrom pernafasan Timur Tengah (Mers-CoV).

“Tanda biasa jangkitan termasuk gejala pernafasan, demam, batuk, sesak nafas dan kesukaran bernafas.

“Dalam kes yang lebih teruk, jangkitan boleh menyebabkan radang paru-paru, sindrom pernafasan akut yang teruk, kegagalan buah pinggang dan malahan membawa maut,” kata organisasi kesihatan itu.

 

 

Diharap dengan perkongsian ni dapat menjadi panduan kita semua.

Kelebihan Makan Telur Separuh Masak Yang Ramai Tidak Tahu

six brown eggs in tray
Photo by Modernista Magazine on Pexels.com

Telur Separuh Masak. Tentu ramai yang suka menikmati telur separuh masak ini pada waktu bersarapan pagi.

Sejak zaman dahulu lagi, telur rebus dianggap sebagai menu sihat untuk sarapan pagi kerana mengandungi nutrisi penting protein, riboflavin dan selenium.Tambahan pula semua nutrisi tersebut sememangnya diperlukan oleh tubuh, terutama buat kanak-kanak yang sedang membesar.

Telur sesuai dijadikan menu sarapan pagi kerana ia juga dapat memenuhi keperluan energi yang diperlukan untuk melakukan pelbagai aktiviti seharian.Selain itu, telur boleh dimasak dengan pelbagai cara dan jenis masakan.

Telur rebus atau telur separuh masak, kedua-duanya mempunyai rasa yang enak serta kandungan nutrisi yang tinggi.Sungguhpun begitu, masih ramai yang ragu-ragu dengan kandungan nutrisinya. Ramai orang takut untuk menikmati telur kerana menganggap pengambilan telur pada setiap hari boleh menaikkan kolesterol dalam tubuh.

Tetapi tahukah anda, telur separuh masak sebenarnya lebih rendah kalori jika dibanding kan dengan resepi telur yang lain termasuk telur goreng dan telur dadar.Selain rasanya enak, telur separuh masak ini mengandungi pelbagai manfaat untuk kesihatan.

Lagipun telur separuh masak ini juga lebih kaya dengan nutrisi. Namun, pastikan anda tidak memasak kuning telur terlalu lama atau sehingga keras supaya nutrisi di dalam kuning telur tidak akan hilang dan dapat memenuhi keperluan nutrisi harian untuk tubuh.

Berikut beberapa kebaikan yang boleh anda peroleh daripada pengambilan telur separuh masak:

1. Menu Sarapan Yang Sihat

Dua biji telur separuh masak pada setiap hari untuk sarapan terbukti boleh mengecilkan ukuran pinggang. ‘Lemak jahat’ di dalam telur separuh masak juga merupakan sumber lemak tidak jahat yang sangat baik. Tidak seperti sumber protein atau lemak haiwan yang lain, kerana telur separuh masak tidak akan meningkatkan risiko terkena penyakit jantung.

2. Membantu Pembentukan Otot

Untuk membentuk otot agar kelihatan tegap, bukan hanya dengan menikmati telur yang direbus sahaja.Pengambilan telur separuh masak ternyata boleh membentuk otot dan sangat elok untuk anda yang sedang berdiet. Kandungan nutrisi yang lengkap daripada telur separuh masak akan menjadikan otot anda kuat dan ‘berisi’.

3. Bantu Turunkan Berat Badan

Telur mengandung asid amino yang sangat tinggi. Asid amino yang masuk ke dalam tubuh boleh diubah menjadi energi dan mampu membantu untuk membentuk otot-otot ataupun kulit. Asid amino di dalam telur separuh masak juga mengandungi sumber energi yang jauh lebih baik dibandingkan dengan protein dan boleh membantu anda kenyang lebih lama.

4. Menguatkan Daya Ingatan

Dua biji telur separuh masak merupakan sumber ‘choline’ yang sangat tinggi. ‘Choline ‘adalah unsur yang sangat baik dan boleh meningkatkan kapasiti memori di dalam otak kita.

5. Mencegah Penuaan

Telur separuh masak merupakan seumber ‘lutein’, ‘carotenoid’ serta ‘zeaxanthin’ yang dapat membantu melindungi organ penglihatan daripada proses penuaan. Pengambilan telur separuh masak secara rutin boleh membantu tubuh, organ tubuh serta fungsinya dari pada proses kerosakan sel dan jaringan akibat penuaan.

6. Mencegah Anemia

Darah di dalam tubuh sangat penting bagi fungsinya. Kekurangan darah boleh membuatkan anda mengalami anemia. Anemia ini juga terjadi jika tubuh kekurangan vitamin B12. Telur separuh masak boleh menjadi alternatif makanan untuk mengubati kekurangan darah.

7. Baik Untuk Mata

Kesihatan mata sangat penting sebagai fungsi penglihatan. Vitamin A adalah salah satu vitamin yang dapat menjaga kesihatan mata.Vitamin A yang terdapat di dalam telur separuh m

asak ini juga jauh lebih banyak berbanding dengan telur yang direbus dan sebagainya.

Sumber : UTUSAN ISLAM via BLOG MAZEER

Puasa tak tinggal, tapi badan makin gemuk. Ketahui sebabnya

flat lay photo of katsu tea set and bowl of ramen
Photo by Vincent M.A. Janssen on Pexels.com

Selalunya di awal-awal bulan Ramadhan kita seringkali mendengar orang yang bercita-cita tinggi untuk menurutkan berat badan sempena berpuasa.

Malangnya, selepas bulan Ramadhan, ramai yang berat badannya bertambah-tambah, lagi berat daripada sebelum puasa. Pernah tidak terjadi pada anda atau orang sekeliling anda?

Mari ketahui beberapa sebab kenapa berat badan kita bertambah pada bulan Ramadhan.

1. Makan Terlalu Banyak Ketika Berbuka

Ini sebab utama yang dikenalpasti. Mentang-mentang penat berpuasa, habis macam-macam jenis kuih muih dan juadah yang dibeli ketika di bazar Ramadhan. Semuanya sebab nafsu.

Masuk sahaja waktu berbuka, kemain gelojoh makan segala makanan yang ada di atas meja. Belum termasuk bermacam-macam jenis air manis yang ada. Kesudahannya, kenyang yang teramat sangat dan mengantuk. Sebenarnya tanpa kita sedar, jumlah kalori dan gula yang diambil ketika berbuka juga boleh melebihi kadar yang biasa kita ambil ketika tidak berpuasa.

Itu belum lagi kalau pergi berbuka dengan juadah buffet.  Macam-macam lagi makanan yang tidak berkhasiat masuk dalam perut.

2. Makan Banyak Ketika Moreh

Moreh adalah majlis makan-makan secara kecil-kecilan yang dibuat selepas solat terawikh. Ianya lebih kepada adat semata-mata dan hanya bertujuan mengalas perut dan memberi peluang kepada orang ramai untuk bersedekah.

Malangnya, ada segelintir daripada kita yang mengambil makanan berat ketika moreh. Ada juga surau dan masjid yang berkemampuan menyediakan makanan berat ketika moreh seperti mee goreng, rojak, mee sup dan sebagainya sebagai moreh.

Sekiranya anda melantak ketika moreh, maka jangan hairanlah berat badan bertambah selepas bulan puasa. Elakkan memakan makanan berat pada waktu malam dan sebelum tidur.

3. Sahur Terlalu Awal

Nabi Muhammad menggalakkan kita mencepatkan berbuka apabila sudah masuk waktu dan melambatkan sahur. Walaubagaimanapun, ada segelintir manusia yang sukar bangun sahur jadi mereka mengambil keputusan untuk makan lewat malam dan hanya bangun pada waktu Subuh.

Ini juga merupakan penyebab berat badan naik. Seboleh-bolehnya elakkan makan 2 3 jam sebelum tidur. Sekiranya ada mengambil keputusan untuk sahur awal, bukan sahaja anda tidak memperolehi pahala sahur tetapi juga akan memudahkan berat badan cepat naik.

4. Tidur Selepas Sahur

Tidur sebaik sahaja makan adalah tidak elok untuk tubuh badan. Walau bagaimanapun, tidur selepas sahur adalah perkara biasa yang paling ramai antara kita lakukan pada bulan Ramadhan.

Paling mendukacitakan ada yang tidur sebaik sahaja makan sahur sebelum subuh. Kesudahannya, terlajak Subuh. Janganlah jadi manusia yang mementingkan pahala sunat (sahur) daripada perkara wajib iaitu solat.

 

person kneeling holding book
Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Sumber : iluminasi.com

Ini yang Akan Berlaku Pada Tubuh Anda Jika Makan 3 Biji Kurma Sehari Selama 7 Hari

kurma

Sempena bulan Ramadhan ini, umat Islam di seluruh dunia akan menunaikan ibadah puasa. Aktiviti berbuka puasa dan bersahur amatlah sinonim dengan buah kurma. Ini kerana berbuka puasa dengan buah kurma merupakan sunnah Nabi Muhammad S.A.W.

Dari Anas bin Malik, diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad dan al-Tirmizi :

Pemakanan Sihat Semasa Ramadan (Puasa)

person putting cooked rice on plate
Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Puasa Ramadan ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari pada bulan Ramadan.

Puasa bukanlah sesuatu yang membebankan dan perlu dikhuatiri. Selain daripada melatih rohani supaya menjadi lebih bersih, ia juga terbukti mendatangkan lebih banyak faedah daripada sudut kesihatan. Bulan Ramadan juga merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur dalam diri sendiri. Secara tidak langsung, amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya.

Pada bulan Ramadan, umat Islam akan menahan lapar dan dahaga sepanjang hari. Maka, apabila tiba waktu memilih makanan untuk berbuka, kita sering kali akan membeli atau memasak sahaja semua makanan yang terlintas di kepala tanpa memikirkan nilai pemakanan dan kesannya kepada kesihatan. Apatah lagi dengan kemeriahan pasar atau bazar Ramadan yang menyajikan pelbagai juadah kuih-muih, lauk-pauk dan minuman yang amat menyelerakan. Pada ketika ini, apa sahaja yang teringin pasti akan dibeli tanpa memikirkan kesannya terhadap kesihatan.

Bulan Ramadan adalah sama seperti bulan-bulan lain tetapi bezanya kita makan pada waktu malam. Oleh sebab itu, sebaik-baiknya kita membahagikan waktu makan kepada beberapa waktu hidangan supaya tidak memberi beban yang teruk kepada perut, di samping memastikan tubuh mendapat kalori yang mencukupi untuk keperluan seharian.

Memilih makanan yang sesuai pada bulan Ramadan adalah penting. Ini bagi membolehkan kita menikmati makanan yang sedap dan berkhasiat, di samping memperoleh semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Ia juga membantu mengekalkan kecergasan sepanjang tempoh berpuasa.

Antara amalan pemakanan sihat yang boleh diamalkan semasa bulan puasa adalah :

1. Amalan Sewaktu Bersahur

  • Amalan bersahur amat penting untuk membantu menambahkan tenaga ketika seharian berpuasa. Waktu bersahur yang digalakkan adalah sekurang-kurangnya setengah jam sebelum waktu imsak.
  • Semasa bersahur, adalah digalakkan mengambil makanan yang berasaskan karbohidrat kompleksseperti nasi, roti atau biskut mil penuh dan oat.
  • Makanan jenis ini memerlukan masa yang lama untuk dicerna dan mengurangkan rasa lapar. Karbohidrat kompleks mengambil masa kira-kira 8 jam untuk dicernakan sepenuhnya.
  • Di samping itu, sertakan juga makanan daripada protein kerana struktur protein yang lebih kompleks akan melambatkan lagi proses pencernaan.
  • Pilihlah protein yang rendah Biological Value (BV) kerana semakin rendah nilai BV, maka lebih lambat protein itu diguna pakai oleh badan. Antara yang disyorkan adalah :
    – Kekacang (49)
    – Soya (74)
    – Ayam (79)
    – Kasein/ Protein susu (80)
    – Daging (80)
    – Ikan (83)
  • Pengambilan buah-buahan dan air juga perlu mencukupi sewaktu sahur. Elakkan pengambilan minuman berkafein seperti teh atau kopi yang boleh mengakibatkan kehilangan air dalam badan.

2. Amalan Sewaktu Berbuka Puasa

  • Semasa berbuka puasa, adalah digalakkan kita mengambil makanan yang ringkas terlebih dahulu. Ini adalah untuk mengelakkan ketidakselesaan kepada sistem penghadaman kita.
  • Mulakan dahulu dengan buah kurma kerana ia mengandungi fruktosa yang boleh memberi tenaga segera. Selain itu, buah kurma juga mengandungi enzim yang boleh membantu proses penghadaman untuk makanan yang kita makan seterusnya.
  • Pelbagaikan pengambilan jenis makanan seperti bihun sup, sepinggan mi, atau nasi bersama ikan/ayam dan sayur-sayuran serta buah-buahan yang diambil berdasarkan Piramid Makanan Malaysia.
  • Selain itu, kita juga perlu mengambil air yang mencukupi sama ada dalam bentuk minuman ataupun sup untuk mengelakkan dehidrasi.
  • Pengambilan makanan yang pedas serta berempah pula tidak digalakkan semasa berbuka kerana dikhuatiri akan menimbulkan ketidakselesaan kepada perut kita pada siang hari.

3. Amalan Sewaktu Moreh (Makan Lewat Malam)

  • Mengambil snek ringkas seperti roti, biskut, sandwich atau kuih-muih juga dibenarkan selepas bersembahyang tarawih tetapi jangan keterlaluan.
  • Elakkan mengambil juadah yang berat seperti nasi/mi goreng kerana pada waktu malam kita tidak memerlukan tenaga yang banyak.

Di samping kuantiti, kualiti makanan juga perlu dititik beratkan. Ini bagi memastikan tubuh kita menerima kembali tenaga yang telah digunakan sepanjang hari dan semua vitamin serta mineral yang diperlukan oleh tubuh.

Pemilihan makanan daripada produk-produk tempatan sebenarnya mempunyai nilai pemakanan yang baik asalkan cara kita menyediakannya adalah mengikut resepi atau panduan makanan sihat. Sekarang inilah masanya kita cuba mengubahsuai diet kita supaya kita dapat makanan yang berkhasiat, murah dan dapat mengurangkan belanja.

Panduan pemilihan makanan untuk menjamin kita agar kekal sihat dan cergas.

1) Kurangkan penggunaan lemak terutama lemak tepu seperti minyak sapi, mentega dan keju. Semasa menggoreng dan menumis, minimumkan penggunaan minyak supaya makanan lebih sihat di samping kita dapat berjimat-cermat.

2) Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

  • Buah-buahan dan sayur-sayuran membekalkan vitamin, mineral dan serat.
  • Bagi menjimatkan perbelanjaan, pilihlah buah-buahan dan sayur-sayuran yang mampu dibeli, sama ada buah-buahan atau sayur-sayuran diimport atau keluaran tempatan.
  • Kebanyakan buah-buahan tempatan seperti belimbing besi, betik, ciku dan pisang mempunyai khasiat yang lebih tinggi berbanding dengan buah-buahan import seperti epal, pir dan lai. Sebagai contoh, pisang rastali mempunyai kandungan vitamin C lebih 2 kali ganda berbanding epal hijau. Betik eksotika pula mempunyai kandungan vitamin A hampir 10 kali ganda berbanding limau mandarin.

3) Lebihkan pengambilan air.

  • Minum air sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas sehari.
  • Ketika berbuka puasa, disarankan minum jus buah-buahan (tanpa gula) dan elakkan daripada meminum minuman bergula seperti minuman kordial.
  • Minuman yang berkafein seperti kopi dan teh juga tidak digalakkan.
  • Tingkatkan pengambilan air melalui makanan seperti sup, bubur dan puding.

4) Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan garam (masin) terutamanya ketika bersahur.

  • Pengambilan makanan yang masin boleh meningkatkan rasa dahaga semasa berpuasa. Oleh itu, kurangkan makanan masin seperti ikan masin, jeruk, belacan dan kicap.
  • Selain itu, pengambilan makanan yang tinggi kandungan garam juga boleh meningkatkan risiko kita untuk mendapat penyakit kronik seperti hipertensi.

5) Kurangkan pengambilan makanan/minuman yang tinggi kandungan gula (manis).

  • Mengurangkan penggunaan gula adalah baik untuk kesihatan kerana ia dapat mengelakkan pelbagai jenis masalah kesihatan seperti kegemukan yang merupakan faktor risiko kepada penyakit-penyakit kronik seperti diabetes dan hipertensi.

Bulan Ramadan juga memberikan kita peluang untuk menurunkan berat badan dengan mengamalkan pengambilan makanan yang sederhana dan seimbang serta mengurangkan makanan yang tinggi lemak dan gula.

Perlu diberikan perhatian kepada saiz hidangan kerana kecenderungan untuk mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak juga akan terjadi apabila kelaparan.

Aktiviti fizikal tetap boleh dijalankan secara sederhana pada bulan Ramadan dan tiada alasan untuk tidak kekal aktif walaupun kita berpuasa. Walau bagaimanapun, elakkan aktiviti berat atau melakukan aktiviti di bawah panas terik yang boleh mengakibatkan dehidrasi.

Semoga bulan Ramadan akan membentuk kita menjadi individu yang bijak memilih makanan yang sihat dan berkhasiat di samping menjalani ibadah puasa yang lebih berkualiti dan sempurna.

Contoh Menu Harian Semasa Bulan Ramadan (Untuk Orang Dewasa)

Sahur
  • 1 – 1 ½  cawan nasi
  • 1 ekor ikan goreng
  • ½ cawan sup sayur campur dan tauhu
  • 1 biji pisang atau 3 biji kurma
  • 1 gelas air kosong
  • 1 gelas susu rendah lemak

atau

  • 1 cawan bijirin sarapan dengan ½ gelas susu rendah lemak dan kismis/ hirisan pisang
  • 2 keping roti mil penuh dengan sedikit jem
  • 1 gelas jus oren
  • 1 gelas air kosong.
Berbuka
  • 3 biji buah kurma
  • ½ cawan jus buah-buahan
  • 1 cawan sup sayur atau ½ cawan bubur lambuk
  • 1 keping kuih.
Makan malam
  • 1 ½ cawan nasi
  • 1 ketul ikan atau ayam panggang
  • 1 cawan sup petola
  • 1 biji epal merah.
Moreh (makan lewat malam)
  • Snek ringkas seperti roti, sandwich, kuih-muih, kekacang rebus atau buah-buahan.

 

Sumber : http://www.myhealth.gov.my/pemakanan-sihat-semasa-ramadan-puasa/

photo of person holding alarm clock
Photo by Acharaporn Kamornboonyarush on Pexels.com

11 Tips to Eat Clean and Start losing Weight

assorted sliced fruits in white ceramic bowl
Photo by Trang Doan on Pexels.com

What is clean eating? Clean eating focuses on consuming whole foods that are minimally processed and as close to their natural form as possible. Adopting a clean eating plan can be a simple and effective way to lose weight and boost your overall health. On top of that, eating clean means relying less on processed, store-bought items and preparing more meals at home, which could save you money.

Here are 11 clean eating tips that can help you be healthier and more energized:

1. Cut out Added Sugar

Eating too much added sugar has been linked to a wide array of health issues ranging from obesity to heart disease. When transitioning over to a cleaner eating pattern, foods and beverages with added sugar should automatically be phased out. When cleaning up your diet, using healthy substitutes for your favorite sweet treats can satisfy cravings and keep you on track.

For example, swap your nightly bowl of ice cream for a clean treat like Greek yogurt topped with berries, unsweetened coconut and cinnamon.

 

2. Bring out Your Inner Chef

A lot of people nowadays depend on fast food and other quick, unhealthy foods to get them through busy days.

However, making a habit of buying meals and snacks on the run can lead to unhealthy choices and behaviors. Although it’s not practical for everyone to cook all meals at home, preparing fresh, healthy food for yourself should be a priority whenever possible.

When eating clean, knowing what’s in your food is important and cooking for yourself is the easiest way to control what goes in and what stays out of your body.

3. Stop Eating “Diet” Foods

When trying to lose weight, many people reach for “diet” foods like low-fat dressings, diet soda, meal replacement bars and weight-loss drinks. These foods can be loaded with artificial sweeteners, preservatives and added sugar.

For example, low-fat yogurts can contain as much as 23 grams (6 teaspoons) of sugar in a half-cup serving. When following a clean eating program, choose whole, non-diet foods like unsweetened, full-fat yogurt and natural peanut butter with no added sugar.

4. Go for the Green

Leafy green vegetables like spinach, kale and arugula are easy and nutritious ingredients that can be added to almost any meal. Adding a mixed green salad to your meal, incorporating sautéed spinach into an omelet or tossing fresh kale into your favorite smoothie are easy ways to eat more healthy produce.

Greens — especially dark, leafy greens like kale — are packed with vitamins, minerals and antioxidants that help your body thrive.

Try experimenting with different types of greens to narrow down your favorites.

 

5. Say NO To Refined Carbs

Filling up on white rice, bread and pasta won’t do you any favors when it comes to health. This is because these foods lack the vitamins, minerals, fat, protein and fiber that your body needs to function.

Plus, a high intake of refined carbohydrates has been associated with an increased risk of developing health issues like obesity and diabetes..

Swap refined grains for whole, fiber-rich grains like oats, barley, brown rice for cleaner, more nutrient-dense carbohydrate options.

 

6. Choose Nutrient-Dense Foods

Foods that are considered “nutrient-dense” contain an impressive amount of nutrients but are relatively low in calories. They’re perfect for those looking to shed pounds.

Nutrient-dense foods include broccoli, berries, eggs, red bell peppers, seeds, wild-caught salmon and sweet potatoes.

On the other hand, foods that are considered nutrient-poor, like candy and fast food, are packed with calories yet contain few nutrients.

Choosing meals and snacks that are loaded with nutrient-dense ingredients is a smart and delicious way to get healthier.

7. Keep It Clean When Eating Out

As long as you know what to look for, eating clean can be a breeze no matter where you are. Choose meals that focus on fresh produce, complex carbs, healthy fats and lean proteins. Although it’s perfectly healthy to indulge in a treat once in a while, make it a point to limit heavy dishes like creamy pastas and fried foods as much as possible.

Additionally, swap the breadbasket for a healthy salad before your meal to increase your vegetable intake while filling up on fiber.

8. Meal Prep for Success

Prepping bulk meals for the week ahead ensures that you will have fresh, healthy options every day. It also keeps you from making poor food choices out of desperation.

For example, knowing that you have a delicious meal already prepared and waiting for you in your refrigerator can deter you from stopping at a fast food restaurant for a quick bite.

Try investing in a dry erase board for your kitchen where you can jot down recipe ideas, grocery lists and plan meals for the week ahead.

9. Don’t Drink Your Calories

Drinking just a few calorie- and sugar-laden drinks per day can lead to weight gain over time and may increase your risk of developing chronic diseases like diabetes.

Even healthy-sounding drinks like smoothies can be loaded with sugar, which isn’t good for weight loss or overall health.

To keep your added sugar intake to a minimum, hydrate with healthy options like water, water infused with fresh fruit and unsweetened green tea.

10. Keep Your Pantry and Fridge Stocked

When transitioning to a healthier diet, it’s essential to be prepared. This way, you always have the ability to make healthy meals and snacks.

Set aside time every week to go grocery shopping, which will ensure your kitchen is stocked with the ingredients necessary to keep you on track with your wellness goals. Keeping a supply of healthy canned, frozen and bulk ingredients on hand can make last-minute meals a breeze.

Canned beans, frozen vegetables and grains like quinoa and oats are affordable, clean ingredients that can be stored in the freezer and pantry to be enjoyed at any time.

11. Clean up Your Coffee

Although coffee is a healthy drink on its own, additives like sweetened syrups, artificial sweeteners and whipped cream can negatively impact your health and waistline.

Popular coffee drinks like frappuccinos, mochas and sweetened lattes can pack in hundreds of calories.

In order to keep your coffee healthy and avoid flooding your body with excessive amounts of sugar, keep your drink simple and opt for unsweetened items.

To conclude this…

Clean eating isn’t a diet — it’s a healthy way of eating that can be followed for life.

By increasing your intake of whole, clean foods and eating fewer unhealthy, processed items, you can positively impact your overall health and wellbeing.

Plus, eating clean can help you reach your weight loss goals in a healthy, sustainable way.

Try incorporating a few of these tips every week. Before you know it, you will be living a healthier, happier lifestyle