Cara Untuk Menjimatkan Air Di Rumah

water flows from the tap to sink
Photo by Kaboompics .com on Pexels.com

Pernah tak korang bayangkan hiduo korang tanpa air? Tengah berus gigi tetiba takda air? Atau tengah mandi tetiba air berhenti? Susah kan? Macam ni lah yang akan berlaku pada masa akan datang jika kita secara berterusan membazir penggunaan air dalam kehidupan seharian kita. Setiap titisan air itu amatlah berharga. Cuma kita selalu ambil mudah sebab sehuingga ke hari ni bekalan air dirumah kita belum pernah terputus untuk jangka masa yang panjang. Kalau ada pun mungkin hanya beberapa jam atau paling teruk pun beberapa hari sahaja.

Dalam posting kali ni mungkin kita boleh nilai semula langkah2 kecil yang kita boleh mulakan hari ini. Jom kita tengok apa yang bleh kita buat di rumah untuk memulakannya.

1. Jangan guna air dari paip ketika basuh pinggan

cooking hands handwashing health
Photo by Burst on Pexels.com

Setiap kali lepas makan, kenalah pandai basuh pinggan yang dah digunakan. Tapi kena guna cara yang betul untuk elakkan pembaziran. Jangan guna air dari paip yang mengalir tanpa henti untuk membasuh pinggan. Sebaliknya sediakan satu besen berisi air. Ala yang macam kat kenduri-kenduri selalu kita nampak tu. Jimat pun jimat, mudah pun lagi mudah. Boleh basuh semua sekaligus.

2. Jangn mandi lama-lama sangat

black shower head switched on
Photo by Pixabay on Pexels.com

Ada orang yang boleh mencecah 20 minit. Tak salahkan untuk korang teliti membersihkan badan tetapi untuk menjimatkan air, apa kata selepas ini anda potong separuh masa anda mandi di bilik air. Kalau selama ini mandi setengah jam, cuba kurangkan jadi 15 minit sahaja. Ketahuilah korang tetap akan kekal wangi, jelita/kacak dan menawan sambil boleh berjimat dalam penggunaan air.

3. Basuh baju dengan muatan penuh

person adjusting control on front load clothes washer
Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Kadangkala ada yang terlebih rajin sampai baju kotor 2,3 helai pun dah nak masukkan dalam washing machine untuk dibasuh.. Sabarlah dulu ya. Simpan dulu baju kotor tue sampai betul-betul full untuk dibasuh dengan washing machine. 3 hari sekali basuh baju memang cantik. Jangan tetiap hari basuh. Membazir air.

4. Baiki paip air sekiranya bocor

Kalau korang nampak air menitis tanpa henti daripada paip, itu tandanya paip kita bocor. Tapi kadang-kadang ada yang buat bodoh je. Jangan korang ingat setakat menitis setitik dua macam tu, bukannya membazir apa pun. Sebenarnya bila korang tak baiki kebocoran ini, jumlah air yang menitis tersebut boleh mencecah 15 liter sehari. Banyakkan? Bila nampak je bocor, teruslah baiki atau dapatkan bantuan segera untuk membaikinya ya..

Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab untuk menjaga kesihatan alam sekitar kita….

Kelebihan Minum Air Suam Setiap Pagi

mediabogorairputih-800x400.jpg
photo credit : semuril.com

Masih ramai yang belum tahu akan kebaikan mengamalkan minum air putih setiap hari selepas bangun dariĀ  tidur. Air putih juga boleh memberikan banyak manfaat dan pengaruh besar buat tubuh badan. Sekiranya ini dijadikan amalan etiap hari, korang pasti akan sangat berpuas hati dengan perubahan yang berlaku pada tubuh badan . Menurut sumber seperti healthline.com, tabiat selalu minum air putih setiap pagi boleh membantu mempercepatkan penurunan berat badan.

Suhu air panas yang hendak diminum setiap hari hendaklah tidak melebihi 50 darjah celsius pada sebelum dan selepas makan. Kadar kehangatan air panas juga boleh memberikan penghadaman yang lancar dan ia juga boleh memecah molekul lemak dalam makanan serta membantu memanaskan saluran usus yang boleh mengurangkan dari terkena sembelit. Menurut laman Lifehack, jika mengamalkan minum air putih panas setiap hari boleh memberikan kepuasan yang tidak dapat dijangkakan.

1. Anti penuaan

meminum-air-putih_1.jpg

Semua manusia dimuka bumi ini sudah pasti tidak mahukan diri mereka kelihatan tua dari umur. Tahukah anda, kandungan toksin yang ada dalam badan juga boleh menjadi penyebab kesan penuaan akan terjadi lebih cepat dari sepatutnya.

Bila tubuh badan sudah terkumpul dengan racun, risiko terdedah dengan penyakit adalah sangat besar. Namun air panas juga boleh membersihkan kesan racun dalam badan dengan mudah dan cepat.

Bkan saja boleh menurunkan berat badan dengan cepat, malah amalan ini juga berfungsi bagi memperbaiki sel-sel kulit yang boleh menganjalkan lagi kulit.

2. Mengurangkan rasa sakit

cqbjz3qumgz1ghxdepqt.jpg

Ubat yang paling berkesan dan mujarab dalam mengurangkan kesakitan akibat mengalami kekejangan semasa datang haid adalah dengan minum air suam.

Air suam bukan saja boleh memberikan kelegaan pada otot abdomen malah ia juga boleh membantu mengurangkan kesakitan semasa haid.

Air suam juga bertindak sebagai ubat untuk semua jenis kekejangan ini kerana ia boleh meningkatkan peredaran kapiler serta membantu memberikan keselesaan pada otot-otok badan.

3. Membantu sistem penghadaman

01_hotwater_Surprising-Benefits-of-Drinking-Hot-Water_10126957-Baevskiy-Dmitry-760x506.jpg

Sekiranya korang mengamalkan minum air suam setiap pagi, ia boleh membantu merangsang sistem penghadaman dan membatu tubuh badan dalam menjalankann kerja pencernaan dengan lebih baik serta menghilangkan makanan.

4. Mengurangkan berat badan

Kerap mengamalkan minum air suam pada setiap hari adalah sangat terbukti berkesan. Air suam boleh meningkatkan suhu badan. Malah ianya juga memberi tindak balas bagi meningkatkan lagi sistem metabolisma dalam tubuh badan.

Aktiviti metabolik juga boleh meningkatkan keupayaan tubuh badan bagi membakar setiap kalori sepanjang hari.

benefits-of-honey-and-lemon-water.jpg
photo credit : dabur.com

Sekiranya korang selalu minum air suam dengan lemon, ia akan memudahkan sistem badan korang memecahkan tisu lemak badan.

Air suam yang dicampur dengan lemon juga boleh mengawal nafsu makan korang sebab ianya mengandungi serat pektin didalamnya.

Para Mestovas telah memberitahu pihak Harian Perubatan dan doktor juga mensarankan agar minum air suam setiap pagi dan rendamkan hirisan lemon yang kaya dengan kandungan polifenol ataupun dengan pengunaan teh merupakan pilihan yang terbaik bagi mengurangkan masalah radikal bebas dalam tubuh badan.

Seandainya korang sudah menjadikan rutin minum air suam setiap hari, ia merupakan pilihan yang tidak akan kecewa dan kesannya adalah sangat berbaloi untuk kesihatan.

Selamat mencuba…