Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Perintah Kawalan Pergerakan

face masks on white background
Photo by Polina Tankilevitch on Pexels.com

Seperti yang kita sedia maklum dengan keadaan Covid 19 yang semakin kritikal ni, kerajaan Malaysia dah umumkan untuk laksanakan Perintah Kawalan Pergerakan. Sebagai rakyat yang bertanggungjawab, apa yang kita perlu tahu tentang Perintah Kawalan Pergerakan ni.

  1. Larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai di seluruh negara termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya. Untuk menguatkuasakan larangan ini, semua rumah ibadat dan premis perniagaan hendaklah ditutup kecuali pasaraya, pasar awam, kedai runcit dan kedai serbaneka yang menjual barangan harian. Khusus untuk umat Islam, penangguhan semua aktiviti keagamaan di masjid dan surau termasuk Solat Jumaat adalah selaras dengan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Muzakarah Khas yang telah bersidang pada 15 March 2020.
  2. Sekatan menyeluruh semua perjalanan rakyat Malaysia ke luar negara.  Bagi yang baru pulang dari luar negara, mereka dikehendaki menjalani pemeriksaan kesihatan dan melakukan kuarantin secara sukarela selama 14 hari.
  3. Sekatan kemasukam semua pelancong asing ke dalam negara.
  4. Penutupan semua taska, sekolah kerajaan dan swasta termasuk sekolah berasrama penuh, sekolah antarabangsa, pusat tahfiz dan lain-lain institusi pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti.
  5. Penutupan semua institusi pendidikan tinggi(IPT) awam dan swasta serta institut latihan kemahiran di seluruh negara.
  6. Penutupan semua premis kerajaan dan swasta kecuali yang terlibat dengan perkhidmatan penting negara(essential services) iaitu air, elektrik, tenaga, telekomunikasi, pos, pengangkutan, pengairan, minyak, gas, bahan api, pelincir, penyiaran, kewangan, perbankan, kesihatan, farmasi, bomba, penjara, pelabuhan, lapangan terbang, keselamatan, pertahanan, pembersihan, peruncitan dan bekalan makanan.
cooking hands handwashing health
Photo by Burst on Pexels.com

Simtom Koronavirus dan Cara Untuk Melindungi Diri

 

Mesti korang dah sedia maklum pasal Koronavirus ni kan. Kerajaan pun dah keluarkan arahan untuk berhati-hati atau menangguhkan perjalanan terutamanya ke negara yang berisiko ni.

Hafiz ringkaskan petikan dari Malaysiakini & Berita Harian untuk dijadikan rujukan panduan kita bersama. ­čÖé

Apa itu koronavirus dan di mana ia bermula?

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), wabak koronavirus dikesan selepas organisasi itu dimaklumkan terdapat beberapa kes radang paru-paru di bandar Wuhan, di wilayah Hubei, China.

WHO dalam laman sesawangnya berkata, pihak berkuasa China pada 7 Januari lalu mengesahkan Koronavirus yang baru dikenal pasti itu boleh tersebar daripada manusia kepada manusia.

Virus itu tidak sepadan dengan virus lain yang diketahui, dan mencetuskan kebimbangan kerana tidak banyak yang diketahui mengenai virus ini seperti tahap bahayanya dan bagaimana kesan jangkitannya terhadap manusia.

“Virus baru itu adalah koronavirus, yang merupakan keluarga yang termasuk selsema biasa, dan virus seperti Sars dan Mers,” katanya.

Virus baru ini buat sementara waktu dinamakan sebagai “2019-nCoV.”

Bagaimana Koronavirus memberi kesan kepada manusia?

Menurut WHO, koronavirus adalah keluarga besar virus yang menyebabkan penyakit daripada selesema biasa kepada penyakit yang lebih berbahaya seperti sindrom pernafasan akut teruk (Sars) dan sindrom pernafasan Timur Tengah (Mers-CoV).

“Tanda biasa jangkitan termasuk gejala pernafasan, demam, batuk, sesak nafas dan kesukaran bernafas.

“Dalam kes yang lebih teruk, jangkitan boleh menyebabkan radang paru-paru, sindrom pernafasan akut yang teruk, kegagalan buah pinggang dan malahan membawa maut,” kata organisasi kesihatan itu.

 

 

Diharap dengan perkongsian ni dapat menjadi panduan kita semua.

Makanan Yang Baik Untuk Bantu Berhenti Merokok

close up photo of cigarette
Photo by Basil MK on Pexels.com

Korang percaya tak kalau Hafiz katakan ada makanan yang mampu membantu korang berhenti merokok? Kepada yang tak merokok, mungkin boleh kongsi ilmu ni dengan kawan2 yang tengah berusaha untuk berhenti merokok.

Secara umum kita sedia maklum yang merokok ni adalah sangat tidak baik untuk kesihatan. Bila kerajaan umumkan larangan merokok di tempat awam baru-baru ni ramai yang gelisah. Dalam posting ni Hafiz nak share serba sedikit petua yang korang boleh cuba dalam proses berhenti merokok ni.

Apa yang menariknya, petua ni mengatakan bahawa korang boleh berhenti merokok dengan makanan. Percaya tak? yang tu lepas baca ni korang kena lah cuba kan…

1. Bertih Jagung/Popcorn

perfect-popcorn-main
photo credit : twosisterscrafting.com

Tahukah anda, bertih jagung merupakan antara makanan yang sesuai untuk korang ambil kalau nak kurangkan keinginan merokok?

Ya, jangan ingat, kalau nak berhenti merokok anda kena makan sayur dan salad sahaja!

Korang mesti tertanya-tanya kenapa bertih jagung? Boleh ke bertih jagung ni hilangkan rasa nak merokok tu. Kebiasaan bila nak berhenti merokok ni, akan timbul perasaan untuk makan/mengunyah. Bukannya disebabkan lapar semata-mata. Korang cuma nak kunyah.

Oleh itu, bertih jagung merupakan snek paling sesuai untuk jadikan sebagai makanan kudapan. Kerangupan bertih jagung cukup untuk membuatkan korang tidak mencapai rokok. Tapi pastikanlah bertih jagung yang korang nak makan tu tidak disalut dengan salted caramel mahupun mentega. Jika tidak, memang bertambah gebulah korang nanti.hehehe

2. Epal

green-apples-with-one-red-apple.jpg
photo credit : google

Selain bertih jagung, buah-buahan adalah sangat baik & merupakan antara pilihan terbaik untuk mengurangkan keinginan untuk merokok. Dalam artikel ni Hafiz pilih buah Epal. Salah satu sebabnya kerana Epal ni mudah didapati dan harganya tidak terlalu mahal. Tak kisahlah epal hijau atau merah.

Epal, samada yang merah ataupun hijau, mempunyai tekstur yang rangup seperti bertih jagung. Kerangupan ini sesuai untuk memenuhi keinginan korang untuk mengunyah sesuatu. Taklah korang bosan nak makan bertih jagung setiap hari, betul tak? Membosankan betul!

Selain itu, buah-buahan juga dikatakan dapat membuat rasa dan bau rokok lebih kuat dan pahit.

3. Coklat Hitam

cacao-beans-and-dark-chocolate-30-weight-loss-tips-in-30-days-10-dark-chocolate-by-healthista.com_
photo credit : healthinsta.com

Kalau korang peminat coklat hitam, mesti korang suka bila tengok coklat hitam/dark chocolate ni dalam list kan. Bagi yang tidak tahu, coklat hitam sebenarnya kaya dengan pelbagai nutrien yang baik untuk kita seperti antioksida dan flavoid.

Antioksida adalah ejen yang membantu melawan radikal bebas dalam badan yang boleh menjadi barah. Flavoid pula merupakan metabolit tumbuhan yang menghasilkan antioksida.

Mesti korang terfikir bagaimana kedua-dua bahan ini dapat membantu korang berhenti atau mengurangkan kekerapan merokok?  Apabila merokok, kadar nikotin dalam badan yang tinggi akan membuatkan dopamin merembes keluar. Dopamin merupakan komponen kimia yang membuatkan korang berasa gembira.

Coklat hitam merupakan ejen rembesan dopamin semula jadi dan memberikan kesan yang sama seperti merokok. Daripada merokok, lebih baik korang makan coklat, betul tak?

4. Buah kering & kekacang

FotorCreatedP-7-686x600.jpg
photo credit : newwomanindia.com

Seperti yang dinyatakan dari awal tadi, apabila korang berhenti merokok, korang akan cepat berasa lapar & rasa sentiasa ingin mengunyah.

Oleh itu, korang perlukan sesuatu yang sihat dan mengenyangkan untuk dijadikan sebagai kudapan. Daripada makan makanan yang tidak sihat dan berlemak, buah-buahan kering & kekacang ialah pilihan yang lebih tepat kerana kaya dengan vitamin, mineral dan protein penting untuk badan.

Makan segenggam buah-buahan kering & kekacang dua atau tiga kali sehari dan perut korang kekal kenyang sambil pastikan mulut korang kekal sibuk.

Fikir Positif & Kuatkan Semangat

Pastinya ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan. Tetapi, apabila difikirkan balik, berhenti atau mengurangkan kekerapan merokok merupakan sesuatu yang baik, bukan sahaja untuk korang, malah untuk orang disekeliling juga.

Lagipun, semua makanan yang saya senaraikan di atas bukanlah makanan yang membosankan atau mahal, malah pada pendapat Hafiz, cukup menarik untuk dijadikan sebagai eksperimen dan melihat keberkesanan setiap bahan makanan tersebut dalam membantu korang mengawal rasa gian merokok.

 

Cara Untuk Meningkatkan Kadar Metabolisma

man carrying barbel
Photo by Victor Freitas on Pexels.com

Apa itu metabolisma? Metabolisma berasal dari perkataan Greek yang bermaksud perubahan atau transformasi. Metabolisma adalah fungsi automatik badan kita dalam mengawal suhu badan, kadar tenaga serta tahap kesukaran kita mengawal kadar berat badan. Kadar metabolisme pula berubah-ubah mengikut kadar usia, serta banyak dipengaruhi oleh gaya hidup dan kesihatan.

Bagaimana kita hendak mengetahui sama ada kita mempunyai kadar metabolisme yang rendah?  Jawapannya ialah sudah tentu boleh. Sekiranya korang sedang cuba menurunkan berat badan ataupun hanya untuk mengekalkan tahap kecergasan,  dengan meningkatkan metabolisme korang boleh membantu proses mencapai sasaran tersebut dengan lebih cepat.

Berikut merupakan langkah yang boleh kita lakukan untuk mempertingkatkannya:

Minum Air Secukupnya

Paling mudah tapi ramai yang abaikannya. ada juga bagi alasan malas nanti kerap buang air. Meminum 8 gelas air yang disyorkan oleh pakar pemakanan sebenarnya membantu tubuh anda untuk berfungsi pada tahap yang optimum.

Kalsium

Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh membuatkan hormon dalam badan korang berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Korang juga boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.

Tidur yang cukup

Tidur sekurang-kurang 7 atau 8 jam setiap malam penting untuk mengekalkan kadar metabolisma yang sihat. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. (Tidur yang berlebihan juga tidak baik dan mempunyai kesan yang sama). Cuba jadikan rutin tidur yang konsisten dan tidur dan bangun pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.

Jangan Stress

Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol merupakan hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. Melakukan senaman seperti yoga atau bermeditasi adalah contoh yang baik untuk membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

Makan

Healthy Eating
photo credit : healthseed.com

Makan dengan kerap dapat membantu. Perut kita akan bagi ‘signal’ seperti mula memulas dan berbunyi. Jika korang abaikan ‘signal’ ini, fungsi tubuh akan menurun dan anda mungkin akan memakan berlebihan pada waktu makan seterusnya. Pilihlah snek yang mempunyai kandungan fiber dan protin yang tinggi seperti buah-buahan, biskut berfiber tinggi atau dadih.

Cahaya Matahari

Matahari baik untuk kesihatan dan metabolism. Kajian menunjukkan bahawa menghabiskan masa yang lama di dalam persekitaran yang tertutup dan gelap mempunyai kesan fisiologi yang sama seperti apabila korang sedang tidur. Waktu terbaik untuk berada di luar adalah di antara jam 11 pagi dan 3 petang. Berehatlah sebentar dari tugas-tugas pejabat atau keluarlah dari rumah dan berjalan di luar. Selain daripada mendapatkan sedikit cahaya matahari korang juga akan menaikkan kadar jantung dan dapat menghirup udara yang segar.

Senaman Angkat Berat(weight training).

butt-exercises-for-men_48ar.jpg
photo credit : askmen.com

Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Meningkatkan otot di dalam tubuh dapat menaikkan kadar metabolisme asas (basal metabolic rate atau BMR) anda sehingga 40%. Korang tak perlulah angkat berat macam atlet bina badan. Menggunakan pemberat yang rendah dan melakukan bilangan ulangan yang tinggi juga terbukti dapat membina otot dan membakar lemak. Interval training atau latihan berkala adalah cara yang baik untuk mendapatkan kesan senaman yang maksimum sekiranya korang sibuk dan sukar mencari masa yang panjang untuk bersenam.

Pedas

Untuk korang yang suka memakan makanan yang pedas dan bercili, ini berita baiklah. Kandungan capsaicin di dalam cili mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas anda memakannya. Kalau korang perasan lepas makan makanan yang pedas ni korang mesti berpeluh kan?

 

 

 

Cara Meningkatkan Testosteron Secara Semulajadi

alexander-redl-185764-unsplash
photo credit : menstylefitness.com

Kita sering dengar ramai yang kata bila usia cecah 30 ni, metabolisma pun menurun. Apa yang korang faham tentang turunnya metabolisma ni? Untuk pengetahuan korang,  tahap metabolisma, otot dan mood dikawal oleh testosteron. Kebanyakan lelaki kehilangan kira-kira 1.5 peratus testosteron setiap tahun sebaik saja memasuki usia 30 tahun. Dalam perkongsian kali ni, Hafiz nak kongsi tip tingkatkan testosteron secara semulajadi.

testosterone-benefits-768x429.png
photo credit : rooshv.com

Vitamin D

1231326725489_2423785660053.jpg

Menurut kajian dari jurnal Hormone and Metabolic, vitamin D memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan tahap testosteron. Vitamin D boleh diperolehi melalui pemakanan mahupun terdedah kepada cahaya matahari. Tapi terdedah kepada cahaya matahari secara belebihan pula bakal mendedahkan korang kepada risiko kanser juga. Lakukan secara sederhana.

Angkat Berat

can-you-brighten-this-on-please-IMG_6328-copy
photo credit : health.spectator.co.uk

Selain pemakanan yang baik, bersenam secara konsisten pastinya mendatangkan banyak kebaikan terutama lelaki yang mempunyai tahap testosteron yang rendah.

KAJIAN 1993 MENDAPATI BERSENAM SEPERTI MELAKUKAN ANGKAT BERAT MEMBANTU MENINGKATKAN TAHAP TESTOSTERON DI DALAM DARAH DIIKUTI SENAMAN BIASA.

Ia bukan saja meningkatkan testosteron tetapi membentuk otot badan.

Tidur

sleeping-man anchor_0.jpg

Tidur yang cukup & berkualiti adalah sangat penting. Waktu tidur yang ideal bagi setiap individu mungkin berbeza tapi ada satu kajian yang mengatakan individu yang hanya tidur 5 jam sehari, boleh menyumbang kepada penurunan testosteron sebanyak 15%.

Walaupun ada yang mengatakan tidu 4 – 5 jam sudah mencukupi, namun kajian menunjukkan setiap individu memerlukan 7-10 waktu tidur setiap hari.

Masalah tekanan dan obesiti juga menjadi punca tahap testosteron menurun tanpa disedari. Jangan tunggu sehingga usia meningkat. Mulakan dari hari ni.

Rujukan :

https://www.healthline.com/nutrition/8-ways-to-boost-testosterone#section6