Cara Untuk Renew Passport Secara Online

Pernah tak korang terfikir alangkah senangnya kalau boleh renew passport secara online kan? Kalau dulu-dulu setiap kali nak renew passport, mesti kena pergi awal pagi kan.

Sekarang ni korang dah tak payah risau sebab korang boleh renew passport dimana sahaja. Jom kita tengok langkah-langkah yang korang perlu lakukan.

Isi borang online

bnKorang perlu mengisi borang di laman sesawang Imigresen Malaysia dan isikan segala maklumat peribadi seperti yang dikehendaki dalam borang tersebut.

Kemudian, pilih cawangan imigresen mana yang korang nak ambil pasport baru tu. Perlu diingat foto yang dimuat naik mestilah mengikut spesifikasi yang ditetapkan. Pastikan latar belakang gambar berwarna putih dan tidak kabur. Kalau tak, kenalah buat lagi sampai menepati piawaian imigresen malaysia.

Pembayaran

Bila korang dah selesai mengisi butiran lengkap, boleh terus klik submit dan membuat pembayaran secara online. Kadar bayaran yang dikenakan untuk memperbaharui pasport untuk mereka yang berumur 13 – 59 tahun adalah sebanyak RM200 manakala bagi warga emas (60 tahun ke atas) hanya RM100.

Dokumen yang perlu disediakan untuk mengambil passport

Korang perlu membawa tiga dokumen penting untuk mengambil pasport.

  1. Cetakan resit yang telah dibayar secara online
  2. Kad pengenalan
  3. Pasport lama.

Kemudian, korang ambil nombor giliran di kaunter untuk mengambil pasport online dan tunggu sehingga nombor giliran dipanggil untuk proses selanjutnya.

Untuk pengetahuan korang juga, kalau korang isi borang sebelum 12 tengah hari, korang boleh ambil pasport baharu pada sebelah petang hari yang sama. Kalau tak, korang perlu ambil pasport pada keesokan harinya.

Dalam beberapa langkah mudah ni, passport korang dah pun siap. Lepas ni tak payah risau nak tunggu lama untuk renew passport ok.

pasprot.transformed

Ini Penjelasan Reka Bentuk Dan Fungsi Rekaan Pelik Bangunan Wisma Angkasapuri

Wisma Angkasapuri adalah salah satu bangunan gaya antarabangsa yang paling ikonik di Malaysia.

Juga dikenali sebagai Wisma RTM, Angkasapuri adalah sebuah kompleks penyiaran Jabatan Penyiaran Malaysia / Radio Televisyen Malaysia (RTM) di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM).

BESARKAN TEKS     A-  A+

wisma tv angkasapuri rtm malaysia

Ia mula dibina pada tahun 1966 dan mengambil masa 2 tahun untuk disiapkan pada tahun 1968.

Pusat Penyiaran Malaysia ini diberi nama Angkasapuri dan dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu iaitu Tunku Abdul Rahman pada 17 Februari 1968.

Pusat Penyiaran Negara sering kali berpindah dari satu tempat ke satu tempat sebelum Angkasapuri dibuka.

Perkembangan Pusat Penyiaran Negara bermula apabila Persatuan Wayarles Tanah Melayu memulakan siaran pada tahun 1930 di Bukit Petaling.

Ia kemudiannya berpindah ke Bangunan Guthrie dan seterusnya ke Bangunan Oriental di Jalan Tun Perak.

Perpindahan ini tidak terhenti setakat itu sahaja apabila ia berpindah lagi ke Hospital Tang Lin dan akhirnya bertapak di Rumah Persekutuan, Jalan Raja, Kuala Lumpur.

Ia kekal di situ selama 15 tahun sebelum berpindah ke Angkasapuri.

Reka bentuk yang pelik dan unik

wisma angkasapuri corak pelik tajam

Wisma Angkasapuri adalah sebuah bangunan yang dibina dengan gaya antarabangsa dengan pendekatan konteks tempatan.

Jika anda lihat dari jauh, bahagian luar Wisma Angkasapuri agak unik. Dan sudah tentu setiap daripada reka bentuk pasti mempunyai maksud dan tujuan tersendiri.

Walaupun rekabentuknya diinspirasikan dan diambil daripada gaya antarabangsa dari negara-negara Barat, namun ia digubah dengan baik berpadanan dengan iklim tropika di Malaysia.

Tidak seperti gaya antarabangsa “versi Barat”, penggunaan struktur besi dan kaca yang meluas pada reka bentuk hadapan bangunan tidak diaplikasikan pada bangunan ini.

Corak Yang Menjadi Misteri Sejak Dulu

Bahagian luar bangunan ini didominasi oleh penggunaan corak berulang-ulang yang terdiri daripada rekabentuk menarik.

Selain memberikan nilai estetika dan menambah keunikan bangunan, rekabentuk ini sebenarnya memainkan peranan yang sangat penting.

Ia merupakan sejenis alat peneduh dan digunakan dengan begitu meluas bertujuan untuk menentang iklim tropika yang panas terik di mana ia mengelakkan cahaya matahari langsung

wisma tv angkasapuri rtm

Usaha ini juga dilakukan untuk memberikan pencahayaan semulajadi ke bahagian dalam bangunan.

Apabila melihat bangunan itu, alat teduhan ini menjadi elemen utama untuk menentukan identiti seni bina bangunan.

Dengan penggunaan alat-alat teduhan, “jisim” bangunan itu mengatasi persepsi “isipadu” bangunan yang bertentangan dengan falsafah Gaya Antarabangsa.

Alat peneduh ini dikatakan mempunyai bentuk menyerupai belangkas, tetapi ada juga yang mengatakan ia menyerupai perisai suku Dayak.

Sumber : Iluminasi.com

Kenali Ulam-Ulam Yang Baik Untuk Kesihatan

Ulam merupakan antara makanan yang cukup sinonim dengan pemakanan harian kita. Selain khasiat2nya yang sering kita dengar tetapi ada juga yang makan sebab nak cantik.

Jom kita kenali ulam-ulam ni dan khasiatya:

  1. Daun Pegaga

Pegaga-Cina.jpeg

Nama saintifik bagi daun pegaga ini ialah Centella asiatica. Ulam ini mudah ditanam kerana sifatnya yang menyerap air, terutamanya di kawasan tropika yang terbuka di padang rumput, kebun, ladang, tepi jalan dan sebagainya.

Daun pegaga kaya dengan pelbagai zat makanan seperti protein, gentian, zat besi, vitamin A dan C. Kerana khasiat yang banyak ini, pegaga dikatakan boleh merawat parut, masalah selulit wanita, merangsang peredaran darah dan menjadi agen antipenuaan.

Daun pegaga boleh dimakan begitu saja, direbus, dikisar menjadi air minuman dan disapu pada kulit. Apabila disapukan pada kulit, sifat antibakteria, antikuman dan antiradang yang ada pada pegaga dapat mempercepatkan pemulihan luka dengan merawat tisu yang rosak dan mengurangkan parut.

Amalan meminumnya dikatakan mampu menjadikan wajah kelihatan awet muda kerana ia membantu menyuburkan kulit, rambut dan kuku. Ini kerana ia menyokong pembentukan kolagen sekaligus mengurangkan masalah parut atau regangan kulit.

Daun pegaga juga boleh meningkatkan daya ingatan dan mengurangkan paras glukos dan kolesterol. Ini terbukti melalui hasil kajian dari Prof Dr Suhaila Mohamed, profesor di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kajian ini telah dilakukan di kalangan lelaki dan wanita dalam lingkungan usia 35 hingga 55 tahun.

  1. Ulam raja

ulam-raja-3

Ulam raja atau nama saintifiknya cosmos caudatus tumbuh meliar dan dijadikan sebagai tanaman hiasan kerana bunganya yang cantik. Rata-rata menjadikan ulam raja sebagai makanan sampingan, sama ada dimakan begitu sahaja atau dicicah bersama sambal belacan.

Ulam raja ni ada dua jenis, ada yang boleh dimakan dan ada juga yang hanya dijadikan hiasan. Dua-dua tu memang sama je rupa dia, tapi berlainan rasa dan bau. Dan korang jangan pulak confuse antara ulam raja dengan pokok ‘Rumpai Miang Mexico’. Bentuk daunnya hampir serupa dengan ulam raja tapi korang boleh bezakan dengan melihat bunga pada masing-masing. Kesan kalau korang tersentuh pokok ni boleh menyebabkan alahan teruk kepada kulit terutamanya bagi kanak-kanak sebab pokok ni mempunyai miang iaitu bahan kimia parthenin, hymenin dan ambrosin. Nama pun dah miang, so hati-hati lah ya!

Antara khasiat ulam raja adalah mampu merawat diabetes mellitus type 2 berdasarkan kajian yang dibuat oleh penyelidik dari UPM. Selain itu, ulam raja juga mampu menambahkan kandungan oksigen dalam darah, sekaligus melancarkan peredaran darah dan memberi keanjalan kepada kulit.

Malah klorofil yang diekstrak daripada daun ulam raja mengandungi pelbagai jenis bahan kimia semulajadi, dan dapat membantutkan aktiviti bakteria pembawa penyakit seperti E.coli.

  1. Daun ceylon/selom

daunselom-300x185

Nama saintifik bagi daun selom ialah oenanthe javanica. Kat Malaysia, daun selom digunakan dalam masakan seperti laksa atau ada juga yang menggunakannya dalam Nasi Kerabu.

Daun selom juga dikenali sebagai Chinese celery di negara Barat kerana penggunaannya yang terkenal di kalangan orang Cina untuk tujuan perubatan. Berbeza dengan Western celery yang biasa kita tengok, daun selom mempunyai batang yang kecil dan rasa daun yang kuat berbanding Western celery yang mempunyai batang yang rangup dan rasa manis. Kedua-duanya kaya dengan vitamin A, B, C, D, zat besi dan potasium.

Dalam perubatan Cina, daun selom boleh mengubati demam kuning (jaundice), demam panas, melawas kencing, merawat sembelit dan membantu dalam meningkatkan selera makan. Kebiasaannya, daun selom dihidangkan dalam jus atau direndam dalam air panas dan diperah untuk mendapatkan jusnya. Ia kemudian dihidang panas-panas untuk diminum.

Daun selom atau Western celery juga sesuai untuk orang yang selalu stress. Orang stress ni biasanya sukar tidur (insomnia) dan selalu sakit-sakit kepala, berpunca daripada masalah organ dalaman iaitu hati. Mereka yang ada simptom ini digalakkan untuk amalkan makan celery dengan kerap ataupun amalkan minum secawan jus celery yang dicampur dengan susu. Ia dapat membantu menenangkan sistem saraf sekaligus memudahkan proses untuk korang tidur.

  1. Kacang botol

small_fa9a6bd6-30e9-40fb-858e-8e1dd19bac5e.jpg

Nama saintifik bagi kacang botol ialah Psophocarpus tetragonolobus. Khasiatnya termasuklah melambatkan penuaan, memastikan kandungan dalam keadaan sihat, membantu masalah penglihatan dan membantu dalam mengurangkan berat badan. So kacang botol ni sangatlah sesuai kepada korang-korang yang tengah diet tu sebab kandungan kalorinya yang rendah.

Vitamin C dalam kacang botol membantu mengelakkan penyakit jantung, strok dan kanser kerana kandungan antioksida yang sangat kuat. Vitamin A dia pulak membantu mengelakkan kerosakan DNA. Last sekali, vitamin B dia membantu meningkatkan tenaga sekaligus memberi mood yang baik.

Fiber sangat penting dalam imun sistem badan kita jadi dengan memakan kacang botol ia membolehkan pertumbuhan bakteria probiotik (bakteria baik) dalam kolon badan kita dan enzim hidup untuk meningkatkan kesihatan badan. Kacang botol juga mengandungi kalsium dan fosforus untuk membantu pembentukan tulang yang kuat.

Kacang botol boleh dimakan mentah, direbus, ataupun dicelur. Kebiasaan di Malaysia, kacang botol dimakan bersama sambal belacan dan nasi.

4 Reasons Not to Skip Malaysia During Your Southeast Asia Trip

sky landmark clouds space
Photo by Zukiman Mohamad on Pexels.com

Malaysia is one of Southeast Asia’s forgotten paradises. Located in between Indonesia and Thailand, Malaysia has the same wild jungles and painfully pretty beaches. As much you enjoy the beaches, you don’t just visit Malaysia to lie on a beach. You will be blown away with the incredible culture experience. Made up of residents of Malay, Chinese & Indian, your visit to Malaysia is like visiting three places at a time.

Let’s see how to spend your money and time wisely.

If your only experience of a Southeast Asian city consists of walking down Khao San Road or Chatuchak Market in Bangkok, wedged between 40,000 sweaty tourists buying hemp caftans and tie-dyed beach dresses, then you haven’t experienced a Southeast Asian city properly. Kuala Lumpur is one of the most advanced cities in Asia, with amazing skyscrapers. From the twin tower of KLCC and KL Tower to name a few.

Visit to the Islands – Snorkeling or Diving

pulau-sipadan-sabah-tempat-menarik-di-sabah.jpg
Despites of what can you get in Bali or Phuket, there’s more option for you to chooese in Malaysia. Sipadan, Perhentian, Tioman and more. It has pretty much everything you could ask for: lush jungle & Blue Crush–like beaches. One of the best parts about a tropical vacation is exploring the tropical marine life. Malaysia has some of the best snorkeling and diving locations in the world and Tenggol Island is one of them. Located off the east coast, Tenggol and the surrounding islands are arguably some of the most naturally beautiful places on the planet. Getting there requires a 1.5 hour boat ride from the mainland, where tropical fish and teeny-tiny (incredibly harmless) reef sharks await.

Eat Your Way Through Penang

9294.jpg
photo credit : awesomepenang.com

Everyone in Malaysia will tell you to go to Penang for the food. To satisfy them—as well as eat your way through Malaysian cuisine, Penang should be on the top of your list. This is your chance to experience Malaysian hawker food at its best, Roti canai, assam laksa, satay, nasi lemak. If you’ve no idea what any of those words mean, google them..lol Throw caution to the wind and allow yourself to get lost in the wonderful world of Malaysian street food. Just make sure you save room for dessert.

 

Get Lost in the Jungle
Okay, don’t really get lost in the jungle, but you should go exploring the jungle. The island of Borneo (which is split between Malaysia, Brunei, and Indonesia) has one of the oldest rain forests on the planet, home to incredible species like the Bornean orang utan (which is endangered) and the adorable orange proboscis monkey. If you like to split your time between a bit of jungle trekking and away from hustle bustle of the city, make Gaya Island Resort) your base. You can explore the lush wilderness all day and sleep in an opulent suite located in a tropical mangrove, all night.

Hope this will help you to ease your visit to Malaysia.

20190213_154747_0000.png

Malaysia Tidak Lagi Tersenarai 10 Passport Paling Berkuasa di Dunia…

pasprot.transformed

Henley & Partners Passport Index telah mengeluarkan senarai pasport paling berkuasa dengan bilagan negara yang boleh dilawati tanpa visa oleh sesebuah negara. Data yang diberikan oleh laman web tersebut berdasarkan rekod Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA).

Setakat tahun lepas, Malaysia tersenarai dalam 10 pasport paling berkuasa dengan akses ke 180 buah negara tanpa visa pada tangga ke-6. Namun menurut data terbaru, Malaysia telah jatuh pada tangga ke-12 bersama Estonia yang kini hanya mempunyai akses ke 179 negara tanpa visa.

download-12.png
Sumber : HENLEY PASSPORT INDEX

Jepun telah mengungguli carta pada tangga pertama dengan akses tanpa visa ke 190 buah negara di dunia. Tempat kedua dikongsi bersama Singapura dan Korea Selatan dengan akses tanpa visa ke 189 buah negara dan diikuti oleh Perancis dan Jerman dengan akses 188 buah negara tanpa visa.

Cheap Public Transport to Use in Penang

12254762545_6cbbfc0c2f_z.jpg
photo credit : flickr

There are plenty of convenient, reliable, and affordable forms of public transportation in Penang, including buses, taxis, ferries, and a funicular.

Penang Buses

1-hop on (1)
photo credit : Penang Hop on Hop Off

You can buy tickets to the Penang Hop on Hop off Bus for 24- or 48-hour durations. Buses run about every 30 minutes. These buses a great way to see Penang, and they offer discounts for students.

pulau-tikus-loop-1

Rapid Penang runs air-conditioned coach service all over the island. This is the cheapest way to travel around Penang, but it often involves a long wait.

The city of Penang offers free shuttle service to historical sites. Shuttles run in a loop and you can hop on or off at any of the shuttles stops.

Penang Ferries

penang-ferry
photo credit : whatsonpenang.com

A fleet of eight ferries links Georgetown to Penang Island and to Butterworth on the mainland. The first ferry departs from Butterworth at 6:00 a.m., with the last one leaving at midnight. Departures from Penang Island start at 5:30 a.m. The ferry can carry both pedestrians and cars.

Penang Taxi/Grab

Taxis are convenient, but can be troublesome. Drivers ignore the meter and charge what they want, even though the law prohibits it. It works out better to flag one on the street and negotiate the price in advance. Always ask the price before getting in, and unless you’re sure it’s fair, try to bargain it down.

Alternatively for now, i would recommend you to use Grab instead of Taxi services.

Penang Funicular

penang-hill-coaches-passing-each-other.jpg
photo credit : penang-traveltips.com

The Swiss-made funicular (tram) takes about a half hour to climb Penang Hill. It’s a slow-but-fun ride that reveals vegetable farms and colonial homes along the way.

Hope this give you some ideas to plan your trip soon.. 🙂

 

7 Free Things to do in Penang

543

Can i visit Penang on a tight budget? Yes you can. Perhaps in this posting i will share what you can see and do all the free things in Penang..

Simple tips to travel cheap in Penang, eat cheap at the markets and you jump on the free bus. Getting a good look at Penang – on the cheap – is simple because most of Penang’s temptations are free! Yes free! For instance, the street art, a major drawcard for Georgetown, is free. The stunning national park and turtle sanctuary, is free. Furthermore, those that are not free are cheap. The food in Penang, also a leading attraction, doesn’t have to be expensive. In fact, it is the hawker food which attracts all the foodies around the world to Penang to taste her delights!

Let’s check out my list of 8 things to see and do in Penang for free…

1. Penang Street Art

pagePropertiesImage (4).jpg
photo credit : penang.ws

The street art, a relatively new addition to Penang, has become a major tourist draw card.  There are many street art trails to follow including the wall murals by Ernest Zacharevic and “Marking Georgetown” a series of metal sculptures which narrate Penang’s colourful history with humorous illustration and historical facts.

2. Taman Negara Pulau Pinang

6369_og_1.jpeg
photo credit : justgola.com

Taman Negara Pulau Pinang is known as the world’s smallest national park… Yes i repeat, the smallest national park in the world. But believe me, size doesn’t matter in this case! This park has a turtle sanctuary, the Meromictic Lake (where fresh and salt water don’t mix), a nice swimming beach, two main hiking tracks through rainforest to Penang’s most pristine beaches, plenty of free camping grounds and lots, lots more.

Cost – Admission free
Hours – Open daily 08:00 – 17:00
Food – No food available inside the reserve.
Don’t forget – good walking shoes, a picnic lunch, plenty of water, sunscreen, hat and swimsuit

Penang Turtle Sanctuary 
Cost – Admission FWalk ree
Hours – Open daily from 10:00 to 16:30 (closed for lunch between 13:00 & 14:00)

3. Walk to the Top of Penang Hill

penang-hill-bukit-bendera-750x410
photo credit : huislow.com

The shortest track is the jeep track, a 5km road which starts just outside the entrance to the Penang Botanical Gardens. Being the shortest route, it is also the steepest. Note: jeeps, motorcycles, bicycles and pedestrians shared this road.

There is also a trail that follows the course of the funicular train from Air Itam. Called The Heritage Trail, it consists predominately of concrete steps.

Also from the Penang Botanical Gardens, there is a walk that leads up to Penang Hill from the Moon Gate. It is a steep but pleasurable trek with ample wildlife to see, Macaques, dusky leaf monkeys, giant black squirrels and a multitude of insects and butterflies. DO NOT FEED the animals – a RM500 fine is applicable.

For those not wanting to walk and willing to spend your money to experience the top of Penang Hill, there is always the funicular train. It leaves from Air Itam.

Funicular Train

bt_42.1.jpg
photo credit : kosmo.com

Cost – For foreign visitors RM30/Adult and RM15/Child (AUD $10.00 or USD $7.20/ Adult)
Hours – Open daily from 06.30 to 23:00 (last train from top station). Ticketing counter closes at 22:00
Departure times – departure times vary depending on the time of day (see below).

Penang Hill Funicular Railway Timetable

 

 

 

 

4. Explore Georgetown

35610080094_c5dc180435_z.jpg
photo credit : flickr.com

Experience the diversity of Penang’s history as you explore the streets that still clearly illustrate the origins of this culturally diverse place.

Armenian Street
Armenian Street is a delight to explore. This street has street art, Chinese lanterns, trishaws, arts, crafts, and souvenir shops and cafes. If you don’t have a long time in Penang this is the place to go to see the art and experience old Georgetown.

Cannon Street
A lot of us will agree that this street described as quirky, off-beat, quaint and artsy. It has many good cafes, small restaurants, art shops and antique shops.

Little India
Little India is full of ‘Bollywood’ music, colourful saris and the aroma of sandalwood incense and pungent curries. I would recommend you to have your lunch in one of the shop here.

Chulia Street
An eclectic array of Colonial, Indian and Chinese style buildings, this street could be considered the main hub for tourist. Chulia Street has lots of accommodation, cheap street food as well as typical western establishments, local boutiques, car and motorcycle /bicycle rental.

5. Penang Botanical Garden

Penang-Botanical-Gardens.jpg
photo credit : holiday gogogo

The botanical gardens provides a lovely place for a walk, a picnic or an early morning jog. You can easily spend a couple of hours here wandering through the varieties of flora collections or watching the antics of the cheeky monkeys.  TYou can also find the Palm Collection, Pine Collection, Herb Garden, Fern Rockery, Cactus House and the Formal Garden. Furthermore, it is home to long-tailed macaques, the dusky leaf monkeys, and black giant squirrels, as well as many birds, butterflies and insects. 

Cost – Admission free
Hours – Open daily from 05:00 to 20:00 (including public holidays)
Food & Beverage – Available from the Botanical Shop
Facilities –  Picnic area, access for disabled person, jogging track, gazebo
Amenities – Public toilets
Address – 673A, Jalan Kebun Bunga, Pulau Tikus, 10350 George Town

6. Clan Jetties

pagepropertiesimage (5)
photo credit : penang.ws

These water villages, are over 100 years old. There are six jetties to explore, each named and dominated by a certain clan. Go for a wander along the wooden boardwalks and explore this living heritage of Penang. Chew Jetty is the most touristy and it is insta worthy place for you to visit.

Cost – free to walk along the Jetties.
Location – Weld Quay, Georgetown
Please remember – These are peoples homes – be respectful when taking photos.

7. New Gurney Drive Food Court

gurneydrive.jpg
photo credit : thehive.asia

Finally this is not really free if you buy something to eat, but seriously some of this food is really cheap.  It is worth a visit just to experience a typical night market! It is the place for hawker fare with many stalls selling a huge variety of hawker delights at very reasonable prices…

Cost – Free to visit!… and food is cheap but not free :p!
Hours – Open daily from 18:00 to 24:00
Location – Persiaran Gurney, George Town (right beside Gurney Plaza Mall)

So if you are planning to visit Penang with a tight budget, trust me you will still able to enjoy it to the most. I will share in the next posting how to move around in Penang for FREE.

 

7 Best Museum in Penang

pagepropertiesimage (1)
photo credit : penang.ws

Penang is the best place for you to travel around with family, friends or even as a solo travellers.  Penang Museum is one of the many attractions that must be in your list. You maybe overwhelmed by the number of museums in Penang. Let me help you in the direction of Georgetown’s finest museums, galleries and what they have to offer.

Let’s check out the best things to do when you visit.

1. Wonderfood Museum, Penang

pagePropertiesImage (2).jpg
photo credit : wonderfood museum

Wonderfood Museum is a great place to learn about Penang Food. There are penty displays of Malay, Chinese and Indian cuisines and scenes depicting everyday life of Malaysian related to food. The displays look very realistic. There are also many places for you to take cute and funny photos, and the staffs are willing to help you.

Entrance Fee:
Adults: RM25 (MyKad holders RM15)
Children: RM15 (MyKid holders RM10)

Visiting Hours:
Mondays – Sundays & Public Holidays: 9:00am to 6:00pm

2. Ghost Museum, Penang

gallery_2
photo credit : itourism.com.my

Ghost Museum displayed variety of ghost from all ethnics. From Malay, Chinese, Egypt, Pirate, Western Vampire and Japan. You will understand the history and lesson of all these ghost after the visit here. In addition to this, you can try on some of the costumes available and take cool pictures with the props as well.

Entrance Fee:
Adults: RM36 (MyKad holders RM18)
Children: RM16 (MyKid holders RM8)
Student: RM 16 (MyKad holders RM10)
Senior Citizens: RM 16 (MyKad holders RM 8)

Visiting Hours:
Mondays – Fridays: 10:00am – 7:00pm
Saturdays, Sundays & Public Holidays: 10:00am – 9:00pm

Address: 57, Lebuh Melayu, George Town, 10300 George Town, Penang, Malaysia

3. Upside Down Museum

Upside-Down-Museum-01.jpg
photo credit : onlypenang.com

Upside Down Museum is an interactive museum located at Kimberly Street in Penang. The place is well organised. All visitors gets to experience each room and have their photos taken without hordes of other people in the same room. There are friendly and helpful staff in every room who take the photos for you using your own device. Having the staff to take capture the moment is a plus point as they tell you how to pose with the various furniture/fittings to get the best out of the shots plus it helps keeps everyone moving along from room to room so there are no holdups. A great fun place for all ages.

Entrance Fee
Adults: RM27 (MyKad holders RM16)
Children (aged 5-12): RM16 (MyKid holders RM8)
Malaysian Students with Student ID: RM11
Non-Malaysian Students with Student ID: RM16

4. 3D Trick Art Museum

fishingboat.jpg
photo credit : penangtrickart.com

They have an array of 3D art, while you take a look at it, it just a normal art paint on the wall, once shoot it with your camera, you’ll find the magic. Not just that, the friendly staff will assist you for taking the picture and guide you to get best pose to make your photo lively.

Entrance Fee:
Adults: RM25 (MyKad holders RM15)
Children: RM15 (MyKid holders RM10)
Malaysian Students with Student ID: RM10
Non-Malaysian Students with Student ID: RM15
Senior Citizens: RM 15 (MyKad holders RM10)

5. Penang Peranakan Museum

2.jpg
photo credit : http://penang.attractionsinmalaysia.com

The heritage mansion offers a glimpse of the Baba Nyonya opulent lifestyle and their various customs and traditions. The architecture was unparalleled and the antique collection was amazing. Do get a guide as they will explain to you in details the history  about the History of The Unique Penang Peranakan.

Entrance Fee:
Adults: RM20
Children: RM10 (Free for children below 6)

6. Camera Museum

image.jpg
photo credit : http://www.timeout.com

The Camera Museum has a wide assortment of cameras from models of the early cameras to more recent ones that teaches you interesting things. If you’re interested in photography it is sure to be a worthwhile place to visit.

Entrance Fee:
Adults: RM20
Children: RM10
Seniors Citizens: RM10

Visiting Hours: Mondays – Sundays & Public Holidays: 9:30am – 6:30pm

Address: 49, Jalan Muntri, George Town, 10200 George Town, Penang

7. Penang War Museum

pagePropertiesImage (3).jpg
photo credit : penang.ws

Penang War Museum was a fort built by British in 1930s. Located in Batu Maung, this Penang museum was opened to public in 2002 and was the largest war museum in South East Asia.

This museum was restored as a memorial back from its dark days. In this museum, there are plenty of war artifacts. Besides weapons like cannons, you can also go to underground military tunnels and ammunition bunkers which are located nine metres underground.

Some of these tunnels lead all the way to the sea as they once served as access routes to submarines. Navigating through these passageways sometimes forces one to walk or even crawl through very narrow, confined spaces. If you are really interest in history, you should visit this place and learn about what happened in the other side of WORLD WAR II.

Entrance Fee:
Adults: RM30 (MyKad holders RM15)
Children 5-12 years old: RM15 (MyKid holders RM7.50)

Visiting Hours:
Mondays – Fridays: 9:00am – 6:00pm

Address: Lot 1350, Mukim 12, Daerah Barat Daya, Batu Maung, 11960 Penang.

This is just my personal opinion for some of the list of museum that you can try to check out while you in Penang. 552

8 Must Visit Place in Penang

Penang. The pearl of the orient. Penang is divded in two parts. The Island and the mainland. In this posting, i will share what the island can offer you. From beaches, sparkling waters, and a laid back island feel coupled with a big city experience. Penang is also known for its food and anyone who loves to eat will truly find a culinary paradise here, much of which is down to the mix of influences in the city.

Penang enjoys a large Chinese, Malay & Indian community. So it is not a surprised for you to find a fantastic and diverse food scene that includes fiery curries, toothsome noodles, and a plethora of street food delights. All of this is encircled by gorgeous architecture and the traditional center.

Penang’s capital, Georgetown, has been accorded a listing as a UNESCO World Cultural Heritage Site. This means that you can explore pretty ancient buildings as well as museums, forts, gardens and temples. Visitors to Penang will certainly not be short of places to visit and sights to check out on a trip here.

Let’s check out the best place to visit in Penang:

1. Fort Cornwallis

pagepropertiesimage
photo credit : penang.ws

If you are in Penang for the first time, this is a must place to visit. Fort Cornwallis is one of the most famous sights in Penang and dates from the 18th century. It was built by the British East India Company under the direction of Sir Francis Light who was the founder of Penang and was designed to defend the city in case of an attack from the water.

The fort is still in good condition and from time to time you can see the maintenance work is progress.

2. Kek Lok Si Temple

1.jpg
source ; google

 

Kek Lok Si Temple is famed for being one of the largest Buddhist temples in Southeast Asia and as such you should make sure not to miss it if you are travelling to Penang.

Many Buddhist devotees consider this to be an important pilgrimage site and you can spot the beautiful towering Kek Lok Si Pagoda as well as the statue of Guanyin.

The statue is constructed in the shape of the Goddess of Mercy and stands at a height of 36.5 meters and the entire temple complex is built in a range of styles. As such make sure to look out for the Chinese base, Thai style mid-section, and the Burmese inspired top level.

3. Visit to Kapitan Keling Mosque

Kapitan_Keling_Mosque_Penang_Dec_2006_002.jpg
sumber : Wikepedia

It is situated on the corner of Buckingham Street (Lebuh Buckingham) and Pitt Street (Jalan Masjid Kapitan Keling). This is the first mosque in Penang and built in the 19th century by the Indian Muslim traders in Georgetonw. The Kapitan Keling Mosque is also the largest in town. The complex is surrounded by low walls and topped with Moghul-style copper domes.

“Keling” is a Malay term for people of Indian origin, nowadays considered offensive but not so considered at the time when the mosque was built. The “Kapitan ” was a representative of the Indian community, like the “Kapitan Cina” for the Chinese community.

4. Explore Little India

 

Little India represents a small section of Penang but it is certainly not to be dismissed because of its size.

As you walk around Little India look out for shops selling gorgeous colorful saris as well as perfume emporiums and incense shops. Other venues blast Bollywood music onto the streets and this is also one of the best places in Penang to sample some street food.

These include deep fried pastries such as samosas and this is also a great place to find one of the most famous drinks in Malaysia which is Teh Tarik or a kind of tea made with condensed milk and poured from one cup to another in order to create a thick foam head.

5. Take a Tram Ride to Bukit Bendera

Penang Hill is without a doubt one of the top attractions in Penang and towers to a height of 812 meters above sea level. The hill offers some much needed respite from the fierce heat of the city and getting there is part of the fun.

Penang Hill is serviced by the Penang Hill Railway which is one of the oldest funicular systems in the world and once you get to the top you can take in the amazing views across to Langkawi and Kedah.

There are also a range of nature trails here if you like hiking and you can also trek to the hill from the neighboring Botanical Gardens if you fancy a workout. 🙂

6. Butterfly Farm

penang-butterfly-farm-dome.jpg
photo credit : asiabig.blogspot.com

Anyone who likes flora and fauna should check out the Butterfly Farm in Batu Ferringhi. Its worth travelling to this Butterfly Farm. Here you will find an amazing 4,000 butterflies and 120 different species, all of which flutter around in a large and colorful garden.

Some of the species here include rare finds such as Yellow Bird Wing butterflies and Indian Leaf butterflies and the farm also works as a conservation center which is focused on breeding and caring for the habitats of these endangered species.

7. Trishaw Ride

One of the best ways to see Penang in an afternoon is to use one of its traditional modes of transport in the form of a colorful trishaw. The trishaws are either operated by a small motor or by pedal power. It is also usually covered in interesting design features such as fairy lights or flowers.

Riding in a trishaw also gives you to opportunity to check out some of the less visited parts of Georgetown and most drivers also act as guides and will fill you in on all the history of the areas you visit. But please be reminded that you are advice to ask for the price before you start your trip to avoid issues or argument on the pricing upon completion your ride.

8. Visit Khoo Kongsi

Khoo-Kongsi.jpg
photo credit : gopenang.my

Khoo Kongsi is another one of Penang’s most iconic attractions and used to be a clan-house in the days of old. Nowadays the home has been turned into a museum and you will find gorgeous architecture here as well as elegant stone carvings that have a heavy Chinese influence.

The home was built in the 19th century and has a number of breathtaking signature features such as a large temple altar that is decorated with gold leaf and inlaid with ancestral tablets.

You can take a tour of the house and if you happen to be in town at the right time you may even be able to watch a Chinese Opera show here as several performances take place throughout the year.

Is that ALL?

Obviously no. There are plenty other interesting place to explore & visit. Ill share with you in the next posting.