8 Kebaikan Tempe

how-to-make-chickpea-tempeh-23
photo credit : fullofplants.com

Posting kali ni Hafiz nak share dengan korang makanan pilihan Hafiz iaitu TEMPEH. Selain sedap digoreng makan dengan nasi, tempeh jugak boleh dibuat burger, diletak dalam salad dan banyak lagi.

Tempeh ni terlalu banyak kebaikan & khasiat kepada kesihatan. Hafiz nak share 8 kebaikan tempeh yang akan buat korang rasa nak makan tempeh hari2 lepas ni.

  1. Protein yang tinggi dan mudah dicerna untuk mengelakkan keracunan makanan.
  2. Penderita anemia (masalah berat badan). Anemia dikesan apabila kadar hemoglobin rendah kerana kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe.
  3. Mengandungi zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan mampu menurunkan tekanan darah yang mana elok untuk mereka yang menghidapi darah tinggi.
  4. Anti infeksi. Kajian menunjukkan bahawa tempe mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan oleh karang tempe (R. Oligosporus) merupakan antibiotik yang mengurangkan risiko jangkitan kuman.
  5. Daya hipokolesterol. Kandungan asid lemak padat pada tempe dapat menurunkan kadar kolesterol. Kalau korang tak suka makan oat, boleh cuba cara ni!
  6. Memiliki sifat anti oksidan dan dapat mencegah kanser.
  7. Kandungan kalsiumnya yang tinggi, tempe dapat mencegah osteoporosis. Dalam erti kata lain, tempe bagus untuk tulang. Untuk korang yang tak suka minum susu, amalkan pengambilan tempe di dalam menu diet anda.
  8. Mencegah timbulnya hypertension (Simpton cepat marah).
21980152_385284495224994_1317704543462490112_n
Burger Tempe

Sekarang korang dah tahu tempe bukan sekadar makanan yang diperbuat dari kacang soya kan? Jadi rajin2 lah makan tempe ya.